Alla inlägg under februari 2008

Av Camilla - 16 februari 2008 20:17

Valparna går inte upp, även om det inte minskar heller... trots idoga placeringar i tuttläge så ökar de inte. Har börjat att ge dom med än mindre intervaller. Ju tidigare det vänder desto bättre...


   Och utöver det stressmomentet så driver min syster mig till vansinne. Kanske inte rätt ställe att lufta sina tankar, men om jag inte hittar ett eget ställe snart så kommer jag nog att klå upp henne, eller än värre! Det värsta är att hon inte får någon tillsägelse av mamma (pappas ord bryr hon sig knappt om) utan hur illa hon än uppför sig eller behandlar oss övriga syskon så är allt okej, för "hon mår ju så dåligt" men vi andra då?  Hur är det ställt när en 18-åring får sina syskon att sky hemmet, att gråta och må dåligt?  Och varför är det ingen som ser hurdan hon är?

   Har sagt till henne att bli vuxen och ta ansvar för sitt liv, men istället så skyller hon allt som händer på oss, vi har skämt bort henne, vi har ljugit för henne osv... samtidigt som vi inte ställt upp för henne eller hjälpt henne. När vi frågar vad vi gjort så kan hon inte svara på det, även om hon fortsätter att spy anklagelser mot oss...

   Nu räcker det, jag orkar inte mera. Undrar om hon är nöjd med vad hon orsakar?

Av Camilla - 15 februari 2008 16:54

Lillsnuttan har fortfarande tappat sin vikt, men nu börjar hennes aptit komma igång och med den borde viken ta fart också. Jag har gett henne flera gånger idag, mjölkersättning, en s.k Björcks blanding. Använder en spruta med ventilgummi i änden, vilket är väldigt enkelt, och inga problem att få henne till att ta i munnen. Det sugs vilt.

  Dessutom har vi flera gånger lagt till henne vid en spene, alla tre valparna verkar föredra paret längst bak. Hon äter med god aptit och släpper inte gärna den förrän honhar ätit ett tag.

   Så det ser hoppfullt ut, men vi får se efter natten hur det ligger till. Så att hon inte tappar än mer innan det tar fart och vänder.

   De andra båda äter med GOD aptit, riktiga hyenor =)

Av Camilla - 15 februari 2008 07:43

Som hunduppfödare så tar ju inte vaknätterna slut så fort kullen är född, lika lite som nattsömnen är konstant efteråt.. nej tvärtom. Inatt har jag vaknat varenda gång en valp så mycket som pipigt. Kollat så att Pyret inte ligger på någon, att alla ligger i värmen vid hennes buk, provat att lägga till lilla rödingen vid en spene...

   Jag har inte vägt alla ännu, de är ju inte riktigt ett dygn gamla så jag väntar lite till. Men Rubyn vägde jag, och trots stödmatning två gånger igår samt 2 gånger i natt och en gång på mogonen så har hon tappat 6 dyrbara gram från sin kroppsvikt.  Jag ska kämpa på lite till, men om hon inte får igång sin ökning inom 3-4 dagar så är nog den kampen förlorad, då tror jag att hon har tappat för mycket för att orka komma igen.

   Jag är av den åsikten att man ska inte kämpa för att rädda allt till vilket pris. Naturens gång ska man inte manipulera för mycket. Jag kan ge naturen lite hjälp på traven, en kickstart i bakänden, men går det inte så går det inte.

   Ny ska vi inte måla fan på väggen, vi tar dessa dagar och gör det bästa av dom, kanske bara ett par dagar som krävs.

Av Camilla - 14 februari 2008 14:14

Både jag och Lotta har känt igenom Pyret, och visst är hon tjock, men det känns tomt, hon är jämntjock utan några distinkta tecken på en valpkropp...

Här kommer första bilden på de tre små liven som gjorde sin entré idag.

Deras vikter: hanen 163g black and tan tiken 193g och den lilla rubyn 123g.


Även om hon är pigg till spenen så är jag beredd på att få ge henne lite extra stödmat under den första tiden. Med låg födslovikt ökar risken för stort viktminskning innan det vänder.


Tack snälla alla som sms:at, mailat eller ringt och gratulerat.


Nu ska jag passa på att sova Zzz  Zzzz Zzzz Zzz Zzz

Av Camilla - 14 februari 2008 09:03

tjej... väldigt mörk i det röda och med pyttelite vitt på halsen.

Av Camilla - 14 februari 2008 08:52

 Var en ruby, men eftersom denna valpens efterbörd kommer lite på efterkälken så sitter den fortfarande fast i Pyrets bak, så jag har ingen aning om kön ännu. Den lever, piper och sprattlar så det verkar vara gott gry i den. Kanske jag snart kan ta den till cleaning station..

Av Camilla - 14 februari 2008 08:27

08,32 föddes nummer två: en black and tan tik. ser inget vitt just nu... Har inte vägt henne heller, tar vikterna senare när et är över och Pyret slagit sig till ro.


Har tagit även denna efterbörden från henne, så att hon inte fått äta den

Av Camilla - 14 februari 2008 08:13

Pyret stönar, morrar, lägger sig ner och kryster och sedan ställer hon sig upp och snurrar ett varv, tvättar sig i baken. Kl 08,10 ca föds nummer ett: en väldigt märkt trefärgad hane (JAG VILL HA TIK!)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards