Direktlänk till inlägg 14 mars 2024

Det är okej att vara avundsjuk och skadeglad

Av Camilla - Torsdag 14 mars 09:39

Ja, faktiskt det är helt okej. Det är mindre okej att vara elak och småsint för att man känner så.

Jag kan vara avundsjuk på andras framgång, lycka eller tur. Det betyder inte att det är okej att börja prata illa om dem, till dem osv.

Jag är avundsjuk på de som skaffar fler barn till exempel. Kan tycka det är orättvist när jag så gärna vill och har velat ha fler barn hela tiden. Men det betyder inte att jag tycker illa om dem eller missunnar dem deras lycka. Det betyder inte att jag inte gratulerar dem. Att jag ibland gråter en skvätt för att jag inte fått fler är en annan sak. Men det är ju så att det går inte på egen hand, man måste vara 2. Oavsett om eller hur du väljer att skaffa barn som singel så krävs det en liten ingrediens från minst en person till. 

Och när den andra parten i ett förhållande vägrar så är det inte enkelt. Inte heller när man fyllt 50, då är det väldigt mycket svårare.

När man får hemringning för att ens barn inte sköter sig i skolan (mobbar, bär sig illa åt, lyder inte lärare, stör på lektionerna eller slåss på rasterna) och jag vet hur familjen är, kan jag tönka att det kan de verkligen förtjäna. Har inte ännu fått någon om L, men när det händer så har han nog jobbat sig till ett samtal han också, frågan är bara om det är oprovocerat eller en reaktion på hans utsatthet i skolan? En diskussion som får tas den dagen det händer. 

Men han har fått be annat barn om ursäkt för att han var otrevlig helt utan anledning. Rätt ska vara rätt. 

Jag kan bli avundsjuk på de som vinner mycket pengar, brukar tänka att hoppas det är någon som är i stort behov av pengar, och inte någon krösus som köpt en lott för sina fickpengar (överblivna sedlar och mynt). 

Jag kan bli avundsjuk nör jag inte får höga poäng på mina kaniner och ser andra som får det MEN vet också att i dagsläget förtjänar inte mina kaniner jättehögt så jag får jobab vidare, Och det är väl det som är haken: Man får JOBBA för att bli/få bättre. Sällan man får en massa gratis. 

Kontentan: Ja, det är okej att könna avundsjuka och skadeglädje INOMBORDS. Inte så trevligt att agera, kommentera om det högt till eller om andra. 

 
 
Jasmine

Jasmine

Torsdag 14 mars 22:09

Ja, det är okej, och jag tror att folk som säger att de aldrig är avundsjuka eller svartsjuka ljuger både för sig själva och andra. Vi är alla människor och det är få som kan mota bort sådana känslor.

http://jasmineel.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - Söndag 7 april 16:06


  Denna honan kommer att paras senare i vår. Båda hennes föräldrar ör stambokförda på 95p, pappa Jocke har 2*95. Hon har själv 2*95p.  Hon ska paras med Herr Larsson, 96p.  ...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:33

I går hade vi föräldrarmöte i Linus innebandyklubb. Det är flera föräldrar som klagat på tränaren och den som är med som ledare på matcherna. Det toppas i laget under matcher, Linus är en av dem som får minst spelartid, minst byte och minst passninga...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:09

I helgen funderade vi på att byta till sommardäck men det kom en heldag i Furuboda och en kaninutställning i vägen    När vi vaknade upp i dag kändes det helt okej. Visseligen har det mesta smält bort men vitt var det ändå. Men några bakslag ska ...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:00

Nu har vi varit på kaninutställning i mars månad. Först var det Örsjö 16/3. Jag ställde mina 2 sparade rex-flickor och Linus ställde Nacho och Herr Melin.  Mina flickor fick 93p vardera. Den ena för att hon hade längre vita stickelhår och den andra...

Av Camilla - Tisdag 12 mars 12:05

Förra veckan var ganska stressig för mig, en dag extra på jobbet, innebandymatcher på helgen (publik men det tar på krafterna med all spänning) ett extra vattenpass på söndagen. I går hade jag semester för att skjutsa mamma till sjukhuset för koll av...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards