Alla inlägg under juni 2013

Av Camilla - 23 juni 2013 20:10

Efter mycket planerande så satte vi då igång... i fredags (ja, midsommarafton) bar vi ut möbler och rensade golven... I plural, för överst var ett clickgolv, under det en foam, masonitskiva, plastgolv, annat plastgolv, tretex, linoleum och sedan kom trägolvet fram. Inte så jobbigt att ta loss som tur väl är, med tanke på att vi började midsommarafton av alla dagar. Vi var många som kämpade: Jessika, Micke, Joel, Linda, Emelie, Niklas, mamma och jag. 

På lördagen fortsatte vi med att göra det samma i mammas sovrum, och sedan satte Niklas och Markus igång att slipa det golvet. Eftersom det inte låter det lilla, så tog vi bilarna och barnen och körde till Kristianstad. Biltema för inhandling av det mesta, såsom ett par större eluttag, och sopsäckar. En tur inom Eko och så hem. Idag slipade de resten av golvet och oljade. Då åkte Emme och hennes barn in till deras farmor och jag och Linda tog Linus med oss till Bromölla. 

Det blir skitsnyggt golvet, de har gjort ett bra jobb. 

På tisdag är det inhandling av gips mm och på onsdag kväll sätter vi igång när Markus kommer från jobbet och Lindas besök från Tyskland åkt vidare.  Och i helgen ska Linus vara hos sin farmor och farfar så att vi kan jobba på. 

Alla kan ju inte skruva upp plattor, men om två, tre gör det så kan ju jag, mamma eller någon annan som vill hjälpa till, gå och spackla eller måla lister ute. 


Och mamma måste fortfarande bestämma sig för tapeter.... Det verkar vara det som är svårast med alltihop just nu   

Av Camilla - 20 juni 2013 12:16

Såg en annons på Blocket denna veckan, med en ursöt liten trefärgad cavalier-valp. Texten i annonsen var väldigt mysko, konstiga meningar med ord som absolut inte handlar om hundar osv. Mailade på den, och låtsades vara okunnig valpköpare och fick till svar:



Tack för att du kontaktar mig angående min cavalier king charles spaniel valp.
Valpen är fortfarande tillgänglig.
Valpen är en hona.
Valpen heter Nini

Valpen är 16 veckor gammal.
Valpen är välutbildade och vaccinerade. Valpen är rumsren och lekfull.
Valpen är bra med barn och andra husdjur.
Jag fick denna valp från min farbror som tyvärr dog för några veckor sedan.
Jag och min pojkvän har inte tid att ta väl hand om valpen på grund av våra jobb.
Jag är just nu i Scotland, Storbritannien, där jag gick för ett forskningsprogram. Valpen är här hos mig. Mitt namn är Ann.

Jag erbjuder valpen till dig gratis. Allt du behöver göra är att betala för fraktkostnaderna till din plats.
men,
Innan jag ger min hund till någon person, kommer jag vilja veta följande information,
Har du erfarenhet av hundar och husdjur i allmänhet?
Är du en uppfödare?
Vill du ta valpen att sälja?
Hur gammal är du?
Vad är ditt yrke?
Jag menar inget brott på dessa frågor, jag vill bara det bästa för valpen.

Se bilder på valpen nedan.
Hoppas att höra från dig snart.


Och nu det viktiga: detta är ett bedrägeri, sådana annonser förekommer i de flesta raser tyvärr. Du luras att betala en massa, och så får du öndå aldrig din valp. Den finns inte ens. Bilden är tagen från någon annan annons eller sida på nätet utan att ägaren vet om det. Om du ser en dylik annons så anmäl direkt till Blockets kundsida. Om du läst mina tidigare inlägg så vet du att Blocket inte tillåter annonser för importerade hundar, men om det inte framgår i annonsen så är det inte lätt att veta om det. 

 

Jag hoppas också att du såg TV4s program om valpfabrikerna... här är det extra viktigt att tänka mer med huvudet än med hjärtat. Vår naturliga instinkt är att vi vill rädda valparna, men så länge vi godtrogna, naiva eller väldigt empatiska människor köper dessa valpar så underhåller vi bara fabrikörens egen plånbok. Åtgärderna måste ske i dessa länderna, direkt på dessa fabrikerna. Valparna är ofta sjuka, det kan finnas smittor som inte är vanliga här i Sverige och man vet aldrig hur mycket sjukdomar det finns på föräldrardjuren. Hopplös situation och man känner sig verkligen maktlös, när man ser hur de stackars tikarna har levat, och vetskapen att de kommer att dö där, utslitna och utmattade. Männsiskor är grymma när vi ser mer till pengar än känslor....

 

Av Camilla - 20 juni 2013 12:02

Glad midsommar till Er alla! 

Själv ska jag och Linus tillbringa dagen i Agerum hos mormor, då pappa jobbar, och sedan ska vi bara mysa hemma, vi tre.  Dagen efter ska vi sätta igång och riva ut golvet i nästan hela nedervåningen hos mamma. Inte bara ett lager - nej då, det är nog en 7-8 lager innan trägolvet kommer fram. Lite nostalgi: click-golv, plastmatta och korkmatta. Däremellan masonit och skum osv. Inget lätt jobb men det ska göras, innan golvet kan fixas till och så kommer nästa steg: klä väggarna med gips, byta eluttag, dra kablar och så tapeter. 

För att inte tala om nostalgi på tapeterna, tre fyra olika i lager, ganska roligt att se vilken smak man haft och vilket mode det varit på tapeterna... och det värsta av allt med nostalgi - det är på väg tillbaka  

Nu ska bara mamma bestämma sig im nya taoeter också, det lär väl ta längre tid än att få iordning hela schabraket , eller hur mamma?   


Linus och övriga barn på dagis har midsommarfest nu, och om en timme ska jag gå och hämta honom. PUH! Ut i denna värmen igen. Oavsett vad man säger - det KAN bli lite väl mycket av det goda! Det var som en bastu när jag öppnade dörren ut, och jag insåg snabbt att detta var inte dagens enda dusch! Och så ska man handla i kväll :P 

Av Camilla - 13 juni 2013 15:52

Idag när vi plaskat oss till förskolan och jag plaskat mig hem igen, så satte jag igång med att fylla släpen med ris. Har haft tre ordentliga bunkar med ris: efter björkarna som sågades ner i våras, efter gullregnet som också fick sågas ner och senast efter nypon, forsythia och schersminen jag klippte ner. Har varit iväg med ett par lass, och nu idag är det dags för ett till... och tyvärr inte det sista, blir nog två lass till, mest björk kvar.  Fast björkriset tar ju egentligen inte så stor plats, det packas ganska bra av sig själv. Värre var det med de andra träslagen, de grenarna spretar överallt!


Min odling tar sig, eller ja, pumpor och squash ser bra ut, men mian bönor har sniglarna käkat upp. Har satt enb ny omgång inne idag, och ska inte sätta ut dom i kragarna förrän de är 15-20 cm höga, kanske sniglarna låter bli dom denna gången?


Men nu har jag ont både här och där och bak och fram :( skoskav, värk, blåsor på tungan, mensverk etc.... det är en riktig höjdare att vara mig just nu 

Av Camilla - 13 juni 2013 15:47

Blödig, lättrörd, gråtmild - kalla det vad ni vill. Men på senare tid (år) har jag blivit just detta. Igår när jag började att läsa Linus kvällssaga - Bröderna lejonhjärta av allas vår Astrid, så började jag nästan gråta när Skorpan berättar om när Jonatan dör... tur att Linus var halvsovande och inte brydde sig.

Vad det beror på vet jag inte, kanske det beror på att jag just nu är blödig, dvs indianerna har anlänt, lingonvecka, röda floden etc kalla det vad ni vill. Men hormonerna verkar åka berg och dalbana varenda gång det är dags.

Av Camilla - 10 juni 2013 19:32

Idag har vi haft bouppteckning efter pappa. Snabbt och lätt avklarat, en ren formalitet, och siffrorna bara ett spel för gallerierna (enligt begravningsbyrån) men ett lagligt måste.


Känns lite som att i samhällets ögon är pappa nu bara reducerad till siffror på ett papper, statistik i rullarna.


Men hos oss lever han kvar i minnet, älskade pappa!

Av Camilla - 10 juni 2013 19:31


Kopierat från polisen.se idag 2013-06-10 kl 19,32

 

Lämna aldrig hunden i en varm bil

Polisen vill informera allmänheten om riskerna att lämna hunden i en varm bil. Det är mycket allvarligt och direkt livshotande att förvara en hund i en parkerad bil på sommaren.

Även om bilen står i skuggan och du lämnar en glipa i fönstret för ventilation kan det snabbt bli mycket varmt inne i en bil.

När en hund i en solvarm bil börjar visa tecken på överhettning som kraftigt flämtande andning och psykisk påverkan t.ex att den söker skugga, verkar apatisk eller har panik, är det viktigt att snabbt få ut hunden. I akuta nödlägen kan en ruta behöva krossas innan polis anländer.

– Den som ser en hund i en varm bil där hunden visar tecken på överhettning har rätt att, för att rädda hunden, krossa rutan med stöd av nödbestämmelsen i 24 kap 4 § Brottsbalken. Nöd föreligger bland annat när fara hotar liv, hälsa eller egendom. Den som vidtar den räddande åtgärden måste vara beredd att identifiera sig för tillkallad polis eller bilägaren/föraren, säger Helén Berggren, kommissarie vid Hallandspolisens rättsenhet.

En anmälan om djurplågeri bör göras i de fall en hund far illa i en lämnad varm bil.

Veterinärer får varje år behandla hundar och katter som fått värmeslag när de lämnats kvar i bilen av sina ägare. Det är inte bara temperaturen som avgör hur snabbt ett djur inne i en bil får värmeslag och eventuellt avlider. Även luftfuktigheten har betydelse. Ju högre luftfuktighet, desto snabbare överhettas djuret. Luftfuktigheten ökar mycket snabbt då hunden hässjar. Din bil är ett fordon, inget förvaringsutrymme för ett djur.
Rekommenderade åtgärder:
Kontakta polisen
Notera registreringsnummer
Notera klockslag och tidpunkter
Notera hur ventilation och lufttillförsel tillgodoses
I nödfall krossa rutan

Informationen är delvis hämtad från Jordbruksverket.
Nyhet från

Halland

Av Camilla - 4 juni 2013 14:29

Vet inte riktigt vad Linus säger men gissa om han snackar här hemma! Han tultar fram i en emellanåt hiskelig fart. Enda nackdelen är att han försöker få en att trava med varv efter varv runt i huset. Vill inte riktigt tåla ett nej, men man ska inte alltid behöva vandra runt med honom, så får han bli hur sur som helst! 

Kanske inte sovit tillräckligt på dagis heller, men vi får fixa det på något sätt.

I söndags var han med till IKEA i Älmhult och var hur snäll som helst! Klara körde runt honom inne i Fyndvaruhuset. 

Vi åt en bit innan vi kollade nedervåningen, och då ville han inte ha sin mat utan tog vår pommes. Men på kvällen åt han IKEA-köttbullar så det stod härliga till. 

Köpte inte jättemycket, lite saker åt Linus, som tallrikar, glas och bestick, och lite annat åt oss. 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards