Alla inlägg under december 2008

Av Camilla - 17 december 2008 12:36

Vänskap till döds, den som ligger bakom Carolina Moon, den kom i min brevlåda idag, tack Peter för den!

De jag fick igår, nej i förgår, var på engelska och med tre titlar i var bok. Snart färdig med den första, 3 spännande böcker om mord, brott och så det viktigaste, kärlek förstås! Såg att de var utgivna av Silhouette.

Av Camilla - 17 december 2008 07:20

Fick en förfrågan igår om vilken hane jag skulle rekomendera till en black and tan tik.

Hmm... det är inte lätt. Hur långt är man som tikägare villig att åka för en parning? Helst om det ska ske nu under december/januari till exempel.

Mina egna kriterier är:
* att det ska vara så mycket dokumenterat, som möjligt bakom,
* helst mest black and tan, eftersom mina tjejer lämnar brokigt.

* över 4 år (avelsreglerna, skulle biljud uppkomma innan 4 så är alla valpar bannlysta från avel)

* utställt med ettor minst


Med Lillan är ju valet bredare, visseligen ville jag ha black and tan till henne, men ålder och avkommor spelar också in så det blir Merlin istället om han är pigg på det på nästa löp. Och hon är rabiesvaccinerad så jag hade inte behövt leta bara i Sverige till henne.

De andra tjejerna är en annan sak. Dels har ingen av dom avkomma efter sig ännu, de är inte rabiesvaccinerade, och jag vill ha black and tan pojkar. Eftersom jag avgudar Walter så ska jag använda honom (och hoppas på att det blir något till mig också denna gången kanske)

Men jag varken kan eller vill rekomendera Walter till alla. Och det är matte Carina som bestämmer vilka han får para.


När ni ska välja hane har jag en del tips:

* Kika på utställningar och se vilka ni gillar där, antingen om de själva står till avel eller om deras pappor gör det.

* Stirra inte er blind på storvinnarna, utan kolla på alla.

* Välj någon som kompletterar er egen tik, det vill säga inte har samma fel. Har er tik dåliga vinklar eller hög svans så ska hanen inte ha det i sin tur.

* När ni hittat ett par alternativ som passar tycker ni, gå in och kika på intygen på SKK Hunddata, SKK Avelsdata eller SCKCS Rasdata
Och passa på att kolla intygen på de som är runt omkring: kullsyskon, avkommor, ett par generationer bakåt.

* Har ni möjlighet och det inte är långt till hanehundsägaren så hör om ni får komma och kika, eller som jag brukar säga: känna och klämma.

Ta inte första bästa hanae, bara för att den är billigast, närmast. Var kräsen!


Och var inte rädd för att använda helfärgat till brokigt och vice versa. Ser jag en hane jag gillar, vars avkomma jag gillar och som skulle passa mina tikar så skulle jag använda honom oavsett färg (därav Merlin, trots att jag egentligen avskyr blenheim) 

Lycka till!

Av Camilla - 17 december 2008 07:17

Verkar vara en tradition hos oss. När jag var liten och vi gick 0-6 i våran lilla byskola, så var det alltid maginfluensa sista veckan innan jullovet.

På Komvux låg jag alltid i förkylning och feber i slutet av terminen.

Nu vaknar jag med värk, ont i armar, ben, rygg, nacke, huvud etc. Min frukost består av alla mina tabletter nedsköljda med vatten eller väldigt utspädd light saft, och sedan en kopp kaffe och en halv macka. Men jag mår tjuvtjockt. Känns som om maten sitter uppe i svalget och inte vill ner, lite ont i magen.

Jag hoppas att det går över, fast å andra sidan så är det sista dagen med skola idag, sedan hemjobb hela julen. Det kan ju vara en reaktion på all julstress som är runt en. Ingen egen julstress i år, vi ska inte byta julklapar som jag sagt tidigare, utan bara köpa något till oss själva om vi vill.


Av Camilla - 17 december 2008 07:12

Till Lottie: ja, jag brukar inte vara så snabb när jag är ute, men eftersom jag gått förbi ett par gånger så vet jag att det finns en risk att de är ute. Så jag var beredd. Nackdelen är ju att hundarna också är beredda på det när man är ute =(.

Min erfarenhet säger att en Leonberger inte är aggressiv, men det finns ju måndags-ex i alla raser, och jag vet inte om denna är renrasig heller.

Kan ju tänka mig vilken kalabalik det skulle bli annars med 3 tjejer i koppel på min sida och så de två stora från andra sidan...


Till Anki: Inte sett Grinchen? Den är nästan ett måste! Bjöd föräldrarna på den när den kom ut på bio för x år sedan, och då var jag själv en riktig Grinchen, vägrade ta fram en endaste julsak. Okej att byta julklappar dock (lite ego, man får ju grejor där hihi) men inga dammsamlare eller stjärnor tack. Låna den och titta med barnen, den roar alla åldrar!

Nackdelen med mig är att jag gillar inte att städa och plocka så det får vara framme så väldigt länge, ett år tog jag in julstjärnan lagom till midsommar *rodnar*

Av Camilla - 17 december 2008 07:02

En av de vackraste rösterna i svensk pop!

Carola har en underbar röst. För många år sedan var det ett program på TV där hon sjöng 50-tals musik tillsammans med en norrman tror jag. Har för mig att det var Jan Teigen (?). I vilket fall som helst så var det kanon, hon passar verkligen till sådan musik.


Carolas musik idag ger jag inte så mycket för, inte min stil direkt....

Av Camilla - 16 december 2008 13:13

nej, inte så allvarligt men kunde blivit.

Tog flickorna och gick vår vanliga runda, den är på ett par km (3-4 tror jag). När man gått ungefär halva, går man för bi ett stort hus som kallas Sjuksköterskebostaden, och de som bor där nu har två hundar, den ena ser ut att vara typ mellanpincher och den andra ser ut som en lite tunnare leonberger.

Hela tomten är omgärdad av stengärde, häck med nät och grinden är en vit trägrind som nog stått där under hela min livstid. Numera sluter den inte tätt, utan det är ett mellanrum i mitten (öppningen) som är ca 20-30cm.

När vi går förbi och dessa hundar är ute så brukar de hoppa och skälla, morra mot oss. Idag blev det lite värre för leonberger-saken kom ut och lät hemsk.

Så jag skrek rätt ut: -Nej, Sluta upp med det där och gå in, hundjävel!

Jag vet inte om det var min pondus (hihi) eller om den var väluppfostrad, för den lommade in utan protester. Såg nästan lite skamsen ut, över att ens ha kommit ut genom grinden.


Jag är rädd för att de ska ge sig på mina hundar, Godis har visseligen respekt för större hundar men samtidigt så är hon ranghög och ska tala om vart skåpet ska stå (nog därför som Gunilla alltid givit sig på henne när de varit här) Tänk vad de kan ställa till med!


Av Camilla - 16 december 2008 09:27

Trodde syrran skämtade när hon sa att det faktiskt var ett riktigt jordskalv.

Vaknade någongågn efter 6 av att min säng skakade, och mina saker i hängaren på dörren skramlade. Lite otäckt, men efter att ha varit nere på toaletten och sedan gått upp igen så tänkte jag: det var säkert som jag inbillade mig.

Men nej då, det har varit hela förmiddagen på radion om det, över 4 på Richterskalan. Vet inte om jag tycker det är otäckt eller häftigt. troligen lite av varje.

Av Camilla - 16 december 2008 08:54

dagens julsång är hämtad från min favorit jul-film: GRINCHEN

Sångerska är Faith Hill

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards