Direktlänk till inlägg 17 december 2008

Välja hane??

Av Camilla - 17 december 2008 07:20

Fick en förfrågan igår om vilken hane jag skulle rekomendera till en black and tan tik.

Hmm... det är inte lätt. Hur långt är man som tikägare villig att åka för en parning? Helst om det ska ske nu under december/januari till exempel.

Mina egna kriterier är:
* att det ska vara så mycket dokumenterat, som möjligt bakom,
* helst mest black and tan, eftersom mina tjejer lämnar brokigt.

* över 4 år (avelsreglerna, skulle biljud uppkomma innan 4 så är alla valpar bannlysta från avel)

* utställt med ettor minst


Med Lillan är ju valet bredare, visseligen ville jag ha black and tan till henne, men ålder och avkommor spelar också in så det blir Merlin istället om han är pigg på det på nästa löp. Och hon är rabiesvaccinerad så jag hade inte behövt leta bara i Sverige till henne.

De andra tjejerna är en annan sak. Dels har ingen av dom avkomma efter sig ännu, de är inte rabiesvaccinerade, och jag vill ha black and tan pojkar. Eftersom jag avgudar Walter så ska jag använda honom (och hoppas på att det blir något till mig också denna gången kanske)

Men jag varken kan eller vill rekomendera Walter till alla. Och det är matte Carina som bestämmer vilka han får para.


När ni ska välja hane har jag en del tips:

* Kika på utställningar och se vilka ni gillar där, antingen om de själva står till avel eller om deras pappor gör det.

* Stirra inte er blind på storvinnarna, utan kolla på alla.

* Välj någon som kompletterar er egen tik, det vill säga inte har samma fel. Har er tik dåliga vinklar eller hög svans så ska hanen inte ha det i sin tur.

* När ni hittat ett par alternativ som passar tycker ni, gå in och kika på intygen på SKK Hunddata, SKK Avelsdata eller SCKCS Rasdata
Och passa på att kolla intygen på de som är runt omkring: kullsyskon, avkommor, ett par generationer bakåt.

* Har ni möjlighet och det inte är långt till hanehundsägaren så hör om ni får komma och kika, eller som jag brukar säga: känna och klämma.

Ta inte första bästa hanae, bara för att den är billigast, närmast. Var kräsen!


Och var inte rädd för att använda helfärgat till brokigt och vice versa. Ser jag en hane jag gillar, vars avkomma jag gillar och som skulle passa mina tikar så skulle jag använda honom oavsett färg (därav Merlin, trots att jag egentligen avskyr blenheim) 

Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - Torsdag 9 maj 14:15

Kände mig sugen på att baka och hittade ett nytt recept där varken margarin eller mjölk skulle ingå. Det var 3 dl strösocker och 3 ägg som vispades ihop. I med 3 dl mjöl, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver och vispa ihop, sedan in med 1 dl kokande...

Av Camilla - Torsdag 9 maj 14:04

Var i väg och parade Linus hona Nacho med en snygg viltsvart äldre herre. Eller ja, vi såg aldrig en parning medan vi var i kaninstallet, och lämnade dem ensamma en stund. Men efter en vecka började Nacho möblera om sin bur varje dag. Jag kunde jämna...

Av Camilla - Söndag 7 april 16:06


  Denna honan kommer att paras senare i vår. Båda hennes föräldrar ör stambokförda på 95p, pappa Jocke har 2*95. Hon har själv 2*95p.  Hon ska paras med Herr Larsson, 96p.  ...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:33

I går hade vi föräldrarmöte i Linus innebandyklubb. Det är flera föräldrar som klagat på tränaren och den som är med som ledare på matcherna. Det toppas i laget under matcher, Linus är en av dem som får minst spelartid, minst byte och minst passninga...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:09

I helgen funderade vi på att byta till sommardäck men det kom en heldag i Furuboda och en kaninutställning i vägen    När vi vaknade upp i dag kändes det helt okej. Visseligen har det mesta smält bort men vitt var det ändå. Men några bakslag ska ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards