Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Camilla - 15 mars 2012 20:25

Körde till Olofström och skrev in mig på deras arbetsförmedling. Likabra att ha det gjort innan fröet anländer, för vem vet hur tiden räcker till sådana lyxresor efteråt ^^

Ganska skönt, egentligen. Ny handläggare som kanske kan ge mer hjälp och t om med LÄSA läkarintygen som AF själva begärt och bekostat. Har varit på utredning både hos min familjeläkare och på Blekingesjukhuset, och fått konstaterat att jag har förskjutningar i nacken, fibromyalgi och att psoriasisartrit inte kan uteslutas, men ändå har AF i Sölvesborg inte satt några koder på mig    Känns väl positivit?? Hur fasen ska man kunna få den hjälp man behöver då?


Vidare till Familjeläkarna i Olofström, där finns min fd familjeläkare från Vårdcentralen i Sölvesborg, och vi funkade bra ihop, så jag la in en ansökan på lappen om att få henne igen. Fick order av min barnmorska att jag skulle ha det gjort innan fröet anländer, så att distriktsköterskan kan komma och "besiktiga oss" när fröet anlänt.

Snabbt och smärtfritt, bara att lämna in en lapp.


In lite snabbt på Ica Maxi när jag ändå var där. Köpte Taco-krydda och Kanel.... Hittade inte mycket mer som jag behövde eller ville ha. Praktiskt att det blev kanel med tanke på att assistenten kom i eftermiddag.

Glömde köpa kattmat som jag tänkt så det fick mamma likt förbannat ta i Sölvesborg :P


Väl hemma i Agerum, så kunde jag inte låta bli en runda bland kaninerna, så det blev kloklippning på två av Lindas alaskor.

Ganska roligt, eller roligt och roligt... man hör flera alaska-uppfödare som inte kan para sina honor på vintern, det blir inget... Linda har en del alaska-ungar födda som springer omkring. Inget fel på brunsten hos hennes honor vintertid. Fast det var som Pentti sa: det kanske beror på ägaren också   


Lotta och Zambo kom upp en tur också. Zambo är en unghanne, blandras. Ser ut som en briard men har inte den rasen i sig. Gissa om han bjuder på många skratt när han har öset på gräsmattan och leker med bollar. Inte haft det helt lätt, den killen, så det finns en hel del ovanor, men Lotta börjar få pli på honom. Charmig är han i alla fall :)

Och snäll! Kidsen brukar gilla honom, fast han har aldrig fått lära sig att vara lugn runt dom, så man får vara med så han inte skickar iväg dom. Klara pratar ofta om Zambo, men är väldigt försiktig runt hans bakdel och svans, de är ju alltid i rörelse.


Fick ett mail igår, från en tjej som pappa köpt New Zealand Red av. Hon var på jakt efter rasen igen och undrade om vi hade något.  Nu är det så att det ska födas lite kullar vilken dag som helst, om inte honorna kladdar eller luras. En ren tysk-kull, och några kullar efter tysk hanne och pappas egna honor. Han köpte ju in två hannar och en hona i Tyskland i december. Kan bli spännande. Inte så många som har rasen aktivt längre. Och det är sorgligt för de kan vara härliga!

Av Camilla - 15 mars 2012 20:16

I måndags beställde jag en hushållsassistent på Halens.se. Valde bland många, frågade mina vänner på Facebook om råd, och fastnade till slut för en Borsch. Inte jättestor, men alla jag hörde som hade den var nöjda, så jag tänkte why not.

I dag fick jag SMS från Posten att den redan fanns att hämta på Preem-macken här i Mjällby. Så gissa vem som hämtat ut den :) Dock inte packat upp den, kändes lite overkill så den står i sin bruna kartong i bilen, och kommer att packas upp i blivande hemmet i morgon. Fick en liten förfrågan om jag skulle inviga den i helgen, och ja, kanske. Visst, fröet är livligt och ibland lite hårdhänt med mammans innandöme känns det som, men man vet aldrig. Jag kan ju be om hjälp att knåda till degen om det skulle behövas :P


Kanske lite omedveten tur, för igår bars det ut en kartong i bilen med de flesta bakgrejor jag äger, och idag har jag inhandlat kanel...

Av Camilla - 15 mars 2012 20:02

Först:

TACK till Claudia Leitner, kennel Charming Illusion, www.charming-illusion.se/    som den 6 mars var på veterinärmottagningen i Näsum och tog nytt hjärtintyg på "Tessan" Zeraphina's Love Is All Around. Tessan har nu intyg på hjärta UA efter 5 års ålder.

Hon är dotter till Pyret och Elton.

Tessan kommer att paras under våren, och intresserade kan surfa in på Claudias sida för mer info.


Lillans dotter "Pepsi" Zeraphina's Nippertippa, har just nu en kull med 3+2 B&T hos kennel Waggietails, www.waggietails.weebly.com     . Pappa är Mamonia Charles De Mills, B&T. Både han och Pepsi har hjärtintyg UA från i december 2011.


Ni som är intresserade av sjukdomen Syrigomyelia har chansen att gå på en konferens som SCKCS anordnar, den 28 april, i Västerås. Mer info hittar ni på www.cavaliersallskapet.net samt hur ni anmäler er.

Syringomyelia kan vara en hemsk sjukdom, finns i olika grader. Har själv haft en tik på 90-talet som hade symptomen, dvs kliade så fort hon hade koppel på sig. Då visste man inte vad det var för något, men jobbas det sakta men säkert framåt. Dels kan man MRI undersöka sin hund, inte billigt, och finns bara på enstaka ställen, tror det är i mellansverige alla ställen. Dels jobbas det för att DNA-tester ska kunna utformas.

Även om cavaliererna är överrepresenterade (får man nog säga) så är det inte den enad rasen som drabbas. Enligt Doggy-rapport så kan man finna sjukdomen även hos mops, yorkshireterrier, chihuahua, bichon frisé och shi tzu.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards