Alla inlägg den 8 december 2009

Av Camilla - 8 december 2009 16:02

Var i Älmhult med Emme, Linda och mamma. Emme skulle lämna in en lapp på arbetsförmedlingen och vi skulle lämna lunchen till Niklas. Passade på att ta en tur på IKEA (j, man fick verkligen tjata på oss att vi skulle inom där     eller inte )

Köpte två av de där lila kuddarna jag belv så färtjust i. Härliga i färgen och gosiga att röra på. Köpte också två konsoller i ljust laminat, och hittade en passande skiva på fyndavdelningen. Min nya hylla till kaninpriserna är det tänkt.

Hittade även gråa pyjamasdelar på fyndet. Hade kostat 79:- för medlemmar, men såldes för 20:- delen.


Av Camilla - 8 december 2009 09:01

Igår bakade jag pepparkakssnibbar. Inte svårt, luktar och smakar gott.

Degen gjorde jag i fredags:

250g smör eller margarin

2½ dl socker

1 ägg

1 dl ljus sirap

2 tsk malen kanel

2 tsk malen kryddnejlika

2 tsk malen ingefära

1½ tk bikarbonat

8 dl vetemjöl

Garnering: 100 g mandelspån


1: Rör matfett, socker och sirap vitt och poröst.

    Rör därefter ner ägget.

2: Blanda ner alla kryddor, bikarbonat och vetemjöl i smeten och arbeta samman till en slät deg.

    Förpacka degen väl och lägg den att vila kylskåpskallt i minst ett dygn, men      gärna längre.

3: Sätt ugnen på 200grader. Ta fram den kalla degen och dela den i 5 jämnstora bitar som du formar till runda bollar.

4: Kavla ut varje boll direkt på bakplåtspapper, till en tunn rund platta, ca 32 cm i diameter. Strö sedn över lite mandelspån och grädda i mitten av ugnen i ca 7 min.

5: Sporra eller skär upp varje nygräddad och het botten i ca 16 snibbar från kant till kant. Jämnstora bitar får du lättast om du först delar botten rätt av, därefter i fjärdedelar.

Sporra sist varje fjärdedel i fyra snibbar.

Låt pepparkakorna kallna på plant underlag.


Min åsikt om baket: snabbt, enkelt, gott men inte helt lätt att hitta burkar i vårat kökdär snibbarna fick plats. Gör jag om det så kommer jag att dela degen i flera runda bullar så de blir mindre i storleken.

Av Camilla - 8 december 2009 08:54

Hmm, ja. Vad ska man säga?! Som vanligt blir de köpta i sista minut. Typ dagen innan julafton eller något sådant.

Och som vanligt har jag ingen aning om vad jag önskar mig om någon frågar. Jag har ju det jag behöver. Och vi ger bara varsin liten paket, så det blir inga jättedyra saker.

Jo jag vet saker jag önskar mig, jag vill ha en till nanchuk och en motion plus controll till mitt wii, och ett eller flera påslakansset med playboymotiv, de som finns på Jysk just nu. Men det är inget jag kommer att få av familjen.

Mer jag behöver... hmm... hänt så mycket med min kropp så faktum är att mjuka paket kommer att vara mycket uppskattade i år! Helst BH för det är en bristvara här just nu. Nya jeans eller någon tröja är också uppskattat.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards