Alla inlägg den 7 mars 2008

Av Camilla - 7 mars 2008 18:03

Satt och funderade på en konversation jag haft med en bekant för en tid sedan. När jag fällde en kommentar om en händelse så sa han: jösses vad du låter bitter...

Så jag kan inte låta bli att fundera: är jag en bitter människa? och när blev jag det? Varför blev jag det?

   Är man automatiskt missunnsam när man är bitter?

Jag är verksam inom två olika hobbies där man tävlar: hundutställning  och kaninutställning. Det går väl upp och ner i resultatlistorna, men jag tycker mig själv vara ganska nöjd med det jag presterat så här långt. Visst skulle jag vilja komma bättre i listorna, vem skulle inte det? Men som helhet är jag nöjd.

   Det är vanligt att man säger GRATTIS till varandra inom hundsporten, men ibland har jag svårt för det. Jag gör det inte så ofta som jag kanske borde. Men själv anser jag att det beror på att jag egentligen är en ganska blyg och tillbakadragen person, och har svårt för att göra det. Ibland funderar jag: undrar hur mycket ett grattis från en "nobody" är värt för de som vinner var och varannan helg. Bryr de sig ens om det, eller tycker de bara att det är fjantigt av oss "lägre stående utställare" (läs: icke så vinstrika) att ens försöka kväka fram någar ord i deras närvaro?

   Inom kaninvärlden händer det mer ofta (eller säger man bara oftare?). Visseligen har jag haft större framgång med mina kaniner än med mina hundar, men det borde ju inte ha med saken att göra. Jag säger gärna grattis till den som vinner, och jag menar det verkligen!

  Jag anser ju att även om man är missnöjd med sin egen prestation/placering så ska man säga grattis till andra som vinner. Man behöver inte mena det, men det är alltid uppskattat att få höra det av någon annan.

  Och jag tycker verkligen inte att jag är missunnsam, men vem vet? Jag kanske innerst inne är en missnöjd ragata?

   Jag har svårt att visa känslor, det kan ju vara en bidragande orsak. Är inte den typen som kramas och kindpussas, vill inte att andra inkräktar på mitt space. 

  Så har du vunnit eller fått en finfin placering och jag inte sagt något så GRATTIS i alla fall. Jag menar det verkligen även om jag inte låtit bladet falla från mun och sagt det rätt ut. Grattis är bara ett ord, ord är gratis, men kan betyda miljoner för andra.

Av Camilla - 7 mars 2008 10:28

En superbra serie från USA om en vampyr...

Ögongodis och spännande!

Av Camilla - 7 mars 2008 09:34

Eller man kan tro det i alla fall när man kommer in i tv-rummet, och hon har bäddat ner sig i fleece-pläden... hennes fransar och päls på kroppen är alldeles elektriska och duniga som påskfjädrar =)

Kan ju tala om att man undviker att röra vid henne då!

Av Camilla - 7 mars 2008 08:24

Min allra första riktiga favvis inom country-musiken.

Min första tanke när jag såg denna videom för ca 15 år sedan: hur sjutton kom han ner i sina jean??


D.Y är mer än en country-artist, han är skådespelare också. Bland annat spelar han skurk i Panic Room (med Jodie Foster mm)

Av Camilla - 7 mars 2008 07:53

 Får väl börja med att säga: nej, jag har inte det på någon av mina hundar. För många, många år sedan hade jag en cavalier som visade symptom. I mitt fall var det "bara" klådan, ingen smärta eller annat. Och inte konstaterat av veterinär eftersom ingen visste var det var. (ca 20 år sedan).

   Nu hör man fler och fler fall. Tror inte att antalen fall egentligen har ökat, utan det beror nog mer på att vi idag har möjlighet att få det konstaterat av en veterinär, genom MRI. (För er som inte vet vad Sm eller MRI är, så Googgla).

   Tyvärr är det en så pass ny sjukdom trots att vi vet om den sedan så lång tid, att arvsgång mm är osäker, och vad jag vet har inte ens SCKCS en strategi för avel med den sjukdomen i åtanke.

   Det finns inget register där de som undersöks automatiskt införs, utan det är upp till var och en om de vill berätta det, men jag skulle rekomendera er som fått diagnosen på er cavalier att skicka in det till Hälsorådet. För framtida avel och forskning borde det finnas ett register där hundarna finns indelade i Sjuka, anlagsbärare och friska, eller något liknande.
   Ibland kan man läsa på en hemsida eller blogg om en vars hund har fått det. Och det är med den anledningen som jag skriver detta idag. Läste i en gästbok om en valpköpare vars hund hade fått det, och han var så besviken på sin uppfödare. Nu tillhör denna uppfödaren inte de som jag skulle vilja rekomendera MEN det är ju faktiskt så att hur noga vi än är när vi gör våra avelsplaner och parningar så är det mycket som spelar in, och just SM är en av de dolda sjukdomarna som vi inte vet så mycket om. Såvida inte någon av föräldrarna i just denna kullen visar symptom på sjukdomen, så kan man inte klandra uppfödaren, det är inte som med PRA på vissa raser där man kan ta ett blodprov... ÄN, men det görs väldigt mycket forskning på detta i England, och en hel del i Danmark. Kanske vi kommer ditåt vi också, att ett enkelt litet blodprov kan påvisa om våra hundar har anlag för det. Just nu är diagnosen mer som HD/AD: man kan röntga och se att ens hund inte har det själv, men han/hon kan ju fortfarande ha anlaget för den.

   Och till er som redan nu börjar: " ja de där cavaliererna är så sjuka" kan jag tala om att SCKCS tidning fick publicera en dansk artikel, och efter att den varit i klubbtidningen så var det många andra klubbar som frågade om de fick låna den, eftersom det fanns på deras ras också.

   Få nu inte panik om din hund visar symptom på detta. Symptomen kan vara något annat. Pratade med en som trodde att hennes hane hade SM, men efter att de opererat bort analsäckarna så försvann symptomen. (Han hade ofta inflammerade analsäckar). Gissa inte, utan låt veterinären göra en riktig undersökning, för att utröna om det är SM eller något mindre farligt och otäckt.

   Tyvärr är det med denna undersökningen som med allt annat: det är dyrt.  Är hunden sjuk så kan man kanske få det på sin försäkring, men det är knappast någon uppfödare som har råd att ta alla sina hundar till Djursjukhuset och undersöka dom för detta i preventivt syfte.

Av Camilla - 7 mars 2008 07:34

Födelsedagarna duggar tätt. Idag är det ELTONs tur att fylla år. Min lille Elton-pelton blir 5 år idag: HIPHIP HURRAAAA!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards