Direktlänk till inlägg 28 maj 2010

Nya ungar

Av Camilla - 28 maj 2010 14:58

Det har gått lite troll i mina honor och deras ungar...

Salvia fick två, som båda dog innan de var tre veckor gamla.

Bacardi fick tre, som decimerades till en innan tre veckors ålder.   

Hoppas det går bättre med:

I tisdags fick lilla Cider 3, men en var mupp och den tog jag bort idag.

Idag fick Skumpa fyra stycken, men en hamnade utanför boet och dog. Hon har varit en trulig dam, sedan dagen hon blev parad så har hon fyllat sin bolåda med allt möjligt, men nu när bebisarna verkligen kommit så har hon inte tagit någon päls till dom. Som tur väl är så har hennes granne Kocko plockat ett stort fint bo (utan att vara parad) så jag snodde över lite av det till Skumpas bebbar. Får hoppas att det går bra.

Pippi ska oxå ha bebbar vilken dag som helst OM hon blivit dräktig... hon har ju varit struldamen nummer ett, inte brunstat och tillåtet en parning sedan augusti/september förra året. Sur och tvär är hon, och buren har möblerats om de senaste dagarna, så jag har hopp om något... tanken är att raskt flytta över dom till någon av Lindas alaskor eller risknäck för adoption då Pippi inte tog hand om sina senaste bebbar.


Och på tal om troll..... två av pappas dvärgvädurshonor har dött. Orsak okänd, den ena lite blöt i magen, men annars inget. Ena var född 2005 och hade tre 3-veckors bebisar. Den andra var född 2009 och hade 6 bebbar, lite äldre. Den äldre honans ungar adopterades av grannhonan, men hon har fem egna, och även om hon är en duktig mamma, stor och fin, så tär det att ha så många. Och den andra kullen var lite kletiga i magen och vi vill inte riskera att det smittar ner flera, så de små är nu föräldrarlösa... Inte roligt! Men en realitet som tyvär man får vara beredd på. De äte rju riktig mat, så groblad för magarnas skull, ren pellets och så hö, så får vi hoppas på det bästa.


Alaskor ja... alla Lindas fyra alaska-flickor har fått sina kullar. När vi gick i stallet och gav mat till kaninerna så trodde vi att det fanns ett fågelbo eller liknande någonstans i stallet, men det var Alfridas 5 bebisar som pratade i boet. Riktigt kul att höra. Alfrida och Champion-honan fick sina i onsdags. CH-honans kullsyster har sex stycken som vi kallar för djävuls-kullen: 666. Det är sex stycken och en enda hona   . Nyfikna och framåt, och så gosiga så trots sitt "kullnamn".

Deras mormor har dessutom två bebbar... två grabbar.

Väntar fortfarande på 2 dvärgvädurshonor, och så pappas viltröda och tan-honor, sedan är det full rulle. Ska bli kul att åka på utställning i höst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - Torsdag 14 mars 09:39

Ja, faktiskt det är helt okej. Det är mindre okej att vara elak och småsint för att man känner så. Jag kan vara avundsjuk på andras framgång, lycka eller tur. Det betyder inte att det är okej att börja prata illa om dem, till dem osv. Jag är avun...

Av Camilla - Tisdag 12 mars 12:05

Förra veckan var ganska stressig för mig, en dag extra på jobbet, innebandymatcher på helgen (publik men det tar på krafterna med all spänning) ett extra vattenpass på söndagen. I går hade jag semester för att skjutsa mamma till sjukhuset för koll av...

Av Camilla - Måndag 4 mars 18:36

Det är mer som en fars - den vilda jakten på att komma fram på telefon till sin vårdcentral. När jag ramlat på jobbet ringde jag flera gånger till vårdcentralen när jag började få ont. Jag ramlade i november, kom fram i mitten av januari. När jag...

Av Camilla - Lördag 2 mars 16:58

I dag har jag och Lotta varit och tittat på en lokal inför kaninutställning. Det är ju inte Mörrums Folkets Park precis, men den är alldeles för dyr för att hyra numera. Så vi har hittat en mindre lokal och ett datum i september. Kanske vädret tillåt...

Av Camilla - Fredag 1 mars 20:19

Så då har man anmält kaninerna. På söndag ska samtliga kaniner ställas, Maja 3 år gammal, hennes döttrar från förra året och Linus båda hermelutter. I Örsjö ska hermelutterna och Majas döttrar ställas.  Snart dags att anmäla till Önnestad också...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards