Alla inlägg under juni 2016

Av Camilla - 23 juni 2016 11:28

Går framåt, sakta men säkert. Med betoning på sakta, eftersom Markus jobbar och vi får fixa så gott vi kan mellan middagen och kvällsnattningen.

Men Poolen står där, skimmer och pump ska kopplas in senare. Vi håller på att fylla den med vatten. Stommen till pooldäcket står nästan färdigt. Golvet kan inte läggas förrän elektriker kopplat nytt eluttag till pump mm.


Ikväll ska vi köra in till Byggmax och köpa virke i lagom längd eftersom Jem & Fix i Karlshamn eller Olofström har i den längden vi ska ha. 


Och på söndag kommer farfar och hjälper till att bygga, en till som kan, då går det fortare. Jag är inte så bra på det, skruvade i ankarskruv i måndags, med en skruvdragare och hade så ont i händerna efteråt. Likadant igår när vi hämtade plintarna, de är tunga, otympliga och jag har nya blåmärken lite här och var.


Av Camilla - 23 juni 2016 08:26

Igår var det äntligen dags för Linus 4 års koll. 

Fyllde fyra i april, hade tid i maj, som de avbokade från kliniken och sedan verkade de glömt bort oss, och det var inte förrän jag ringde och sa att jag funderade på att byta klinik som jag hade tid igen inom en vecka.


Så dit och mäa och väga. 15,3 kg och 1,03m hög. Det var perfekt (jaja, ingen är perfekt, men det var alldeles lagom på alla sätt och vis)

Han fick en piratlapp för ögat och visa på en platta vilken bokstav hon pekade på, på tavlan. Men jag fick säga till henne ett par gånger så hon sänkte pennan hon pekade med för han såg nog inte för den. Bara hon sänkte lite så såg han bokstäverna ordenligt. 

Hörseln var det inga problem med heller, fast hon fick testa så han inte la klossarna bara så där utan riktigt hörde pipet.


Han fick rita en teckning, sa vad färgerna hette, som han använde, på svenska och engelska, så hon frågade om vi pratade engelska hemma, men det gör vi inte. Han bara snappar upp, frågar och lär sig. 

Han fick rita sig själv, och när hon frågade om han glömt ögonen på sin gubbe så visade han henne var de satt, i änderna på armar och ben som satt fast i huvudet. 


Slutklämen: Talet har han verkligen med sig. 

Jo tack, vi vet. Han pratar mycket, han pratar bra, han använder vuxenord och han är aldrit tyst   

Av Camilla - 20 juni 2016 18:47

Nackdelen med en katt som fixar mycket av sin egen mat i skogen är att han har ovälkomna gäster i magen.

Tredje gången på ett år. Förra gången (samma sorts mask) provade jag Flubenol, men det var pasta, skulle ges flera dagar i sträck och var bara krångligt.

SÅ nu köpte jag Milbemax, en tablett och voila! det är färdigt. 

Frågan är ju bara då, ska jag bara ge en och vänta tills nästa gång han har synlig mask i pälsen runt analen, eller ska jag ge den andra inom en viss tid för att ta död på nästa våg?

Av Camilla - 20 juni 2016 18:36

Ja usch vilket jäkla fläng....

Linus drömde så han kom in till oss vid halv tolv. Nattsömnen si och så som han trängs.

Han vaknar lite i sju av att han har kramp i händerna säger han. Tittar över honom och där ligger Markus fortfarande. Puttar lite på hans arm och undrar om han tog en oplanerad hemmadag, då han jobbar förmiddag hela veckan. Varpå han flyger upp som skjuten ur en kanon, nej han har försovit sig och inget annat. 


Så bara att stiga upp, frukost till Linus, och medans Markus borstar tänderna och sätter in linser så brer jag mackor åt honom. 


Vaken och uppe, bara att börja dagen. Ut med tvätten på linan, rigga maskinen med ny laddning.

Upp till macken och tanka bil och reservdunk, hem till mamma och byte av bil. Sedan först iväg till Västanå och köpa kaninmat, vidare till Ica Maxi i Bromölla och handla lite. Hem till mamma och packa öve ri min bil, Linus ville INTE med till Extra så han och jag körde hem. 

In med varorna vi handlat, ut med tvätten, sedan började vi skruva in ankarskruv i virket som satt i balkskor. 

Färdig med det så började vi att klippa gräsmattan, flytta undan trädgårdsmöblerna och klippa där. Vattna lite blommor och sedan in och börja med middagen. 


PUH! 


Sedan kom ett sms att mitt paket med medicin var kommit i affären, och jag fick köra upp dit och ta ut det. 

In med den torra tvätten, sortera några högar, plocka undan lite leksaker och så fick jag ett intressant meddelande på facebook: i morgon får vi besök från Finland och fem kaniner ska flytta över och starta upp uppfödning av New Zealand Red, baldn annat honorna som ställdes ut förra året och fick flera 95or. 

Man vill inte skicka något dåligt när de ska åka så långt och har ett genuint intresse av uppfödning och avel. 

Av Camilla - 16 juni 2016 07:52

Igår satte vi upp pölen. Dock inte komplett uppe eftersom det fattades skruvar till några detaljer och skimmer och pump är inte där. Men snart så. Nu kan vi börja att bygga själva däcket runt. Det artar sig 


Jag har mailat JF Fritid om skruvarna, får se hur lång tid det tar innan svar

Av Camilla - 13 juni 2016 16:16

Själv är jag jättetrött, men i Linus fall är det svårt att sia om vad det är.

Sur, kaxig, otrevlig och måste ha sista ordet. 

Alldeles för vuxen i uttryck och fraser. 

Driver oss till vansinne samtidigt som han roar oss ofantligt med sina uttryck och meningar.


Vaknar tidigt och lägger sig sent, och är dundertrött mitt på dagen. Hade hoppats på att få sova mer än till halv sju på morgonen, men det är sällan han är sovandes längre än 6-6,30


Och nosig, så nosig mot mig. Tjafsig och ger sig aldrig! 


Hade det varit bättre med två eller hada jag bara varit mer trött då?

Av Camilla - 12 juni 2016 09:23

Blev en tidig morgon igår. Började egentligen redan vid 01-02 när Linus kom in och skulle sova i vår säng.

Vid fem gav jag upp, steg upp och klädde mig och började plocka ut grejor i bilen. 

När alla var vakna, hade ätit frukost och ansat till sig så körde vi ner till Agerum och hämtade upp mamma, Linda, kaninerna som skulle ställas ut och packningen.

Vidare mot Skurups Marknad.  Körde via Lindas GPS och den behöver nog ett gäng uppdateringar för visst kom vi fram, och i god tid också men vilka vägar! Man kunde nog inte mötas där, så vi hade riktig tur. Kringelkrokar, gårdar, hästar och kossor. 


In med kaninerna i sina fack, ut i bilen och ät frukost. In och fråga vad Pentti ville ha hjälp med, så Linda och jag började med att bära kaniner till domarna Louise och Eva. Kan ju säga att det är MYCKET skratt och flams mitt i bedömningarna, och inte allt kom från mig och Linda. Men trevligt är det.


Hade en M-grupp med tre New Zealand Red-pojkar. Två hade mycket bättre kropp än den tredje så det blev lite avdrag på kroppen där, men man får väl vara nöjd med:

  • Rasprägel & Presentation max 20p  :18,5p
  • Kroppsform max 20p:  18,5p
  • Färg och teckningen max 20 p: 19p
  • kondition, vård och sundhet, max 40p: 38p
  • summa   94p

Det blev en andra plats i klass M


Rexarna var bland de sista att bedömas och hade hunnit bli ganska varma så någon presentation ville de inte ha. Men de fick 93,5 – 94- 94,5 – 94,5p, där en hane fick sämst och eftersom jag bara har en hona så blev det 94,5p för honan som gav en tredje placering i klass B.

BIS blev Gunnar Johansson, med en Dvärghare, vit rödögd på dagens enda 95,5p

Jag bar den till domare Louise och måste säga att det är stor skillnad på dagens Dvärghare mot de för 10 år sedan. Lättare att hantera mm.


BIM blev Ingemar Åkesson, med en Hermelin Blå Zobel (tror jag) på 95p


Bästa Junior blev Julia Ahlgren, Blekinge. Välförtjänt och duktigt

Av Camilla - 4 juni 2016 20:39

Har rasrena New Zealand Red och Rexar att sälja just nu.

New Zealand Red är röda, ska väga minst 4.01kg som vuxna

Rexen är i vårt fall vita med röda ögon. De ska som vuxna väga minst 2,51 men det finns ingen övre gräns på vikten och vår avelshane t ex väger 4,3kg. Pälsen är speciell, kortare, tätare, som att ta på en plyschnalle   


Finns NZR hanar med stamtavla, ställs i klass M i Skurup den 11 juni.  500:- /st


NZR hanar och honor, födda april, härstamningsbevis, 300:-/st


Rex, vit rödögd, hane, ställs i klass B i Skurup, med stamtavla 500:- 


Rex, vit rödögd, hanar och honor, födda april, med härstamningsbevis, 300:- /st


Alla är rasrena. Det som gör att vi säljer en del med stamtavla och en del med härstamningsbevis, beror på att de inte riktigt har allt som behövs för att bli en utställningskanin, trots att det är samma ras. Men de kan ju passa ypperligt till sällskap eller som produktionsdjur. 


Våra kaninungar är vid leverans:

*minst 8 veckor gamla, ofta äldre

*bettfelskontrollerade

*kloklippta

*har stamtavla alternativt härstamningsbevis. De som har stamtavla är alla öronmärkta

*det medföljer en foderpåse som räcker för de första dagarna så ni kan börja byta över till ert eget foder


Våra kaniner dricker vatten ur skål, är vana vid liten mängd gröngräs, och någondag i veckan serveras det morot och knäckebröd som godis.


Är man intresserad av kanin så kan man ringa 0708-40 83 11 vardagar 9-16. 

Ingen kanin tas med extra till Skurup ifall den inte är bokad=tingningsavgift på minst 100:- erlagt innan. 

Den ska där hämtas innan kl 10. Medtag egen låda.


Vi funderar även på att ta en tur till Nolhaga, Alingsås den 9/7. Kan då lev tingade djur dit. Ska hämtas enligt överenskommelse på förmiddagen. Kommer att stanna i Värnamo på vägen upp om det passar bättre för att träffas. 


Kan ev även transportera smådjur åt andra i mån av plats. 100-200kr per djur/låda beroende på storlek.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards