Alla inlägg den 27 juni 2012

Av Camilla - 27 juni 2012 09:36

Länge sedan jag skrev nu... och om man kollar så handlar alla inläggen (nästan) om Linus. Där ser man hur ens prioriteringar ändras.


För några år sedan handlade mitt liv (och min blogg) om mina hundar och kaniner, sedan träffade jag Markus och det blev han det mesta kretsade runt.

För 10 mån kom nästa sak: graviditeten och dess utveckling, för att flyttas över till Linus när han föddes.

Kaninerna var jag redan på väg att ge upp, eftersom min värk gör att skötsel och fodringen vintertid var hopplös, och att putsa efter vita hår på de svarta hermelinerna gav mig ont i flera dagar.


Att hunderiet tagit stopp beror mest på två saker: Molly blev aldrig dräktig trots idoga försök, och nu är hon nästan 5½ år och jag tycker det är för gammalt för första kullen. Och Lillan fick symptom på EF (Episodic Falling) och efter 4-5 anfall inom loppet av ett par timmar tog jag beslutet att låta henne somna in. (Anfallen liknar epilepsi)


Nu börjar jag känna av suget efter en ny cavalier. Ja, kan tänka mig en silken också. Men det får dröja lite till. Vi känner inte båda suget efter en hund, och jag tycker att vi ska vara på samma våglängd där eftersom det är en omställning för hemmet, lika mycket som när Fröet anlände. Men jag är inte redo att ge upp rasen. Om något år VILL/SKA jag ha en ny valp. Osäkert om jag vill föda upp, för mycket regler (skatter, moms etc) som måste läras in. Trots Lillans EF så är jag inte rädd för att ha rasen igen, jag vet vad jag ger mig i på, cavaliererna är långt ifrån den enda rasen med dessa sjukdomarna, men vi är nog mer öppna om det, kanske inte så frivilligt dock med tanke på alla tv-program etc, men vi arbetar aktivt för att komma underfund med sjukdomarna, och ett sätt att avla bort dom på. DNA-tester är ett steg på vägen, även om man får ta hela bilden i beaktande när man avlar. När man väljer att avla ska det kanske stå. Långt ifrån alla hundar är lämpade att gå i avel av olika anledningar. den seriösa uppfödaren väljer hellre att avstå än att para.

Jag vet så mycket som att nästa gång jag införskaffar en valp vill jag att minst ena föräldern är DNA-testad fri från CCS och EF. Då riskerar jag i alla fall inte de sjukdomarna.


Tillbaka till Linus då. Dopet bokat till pappas (min pappas) födelsedag den 5 augusti, i Olofströms Kyrka. Gudmorblir farmor Lena och faddrar blir moster Linda och faster Marlene.

Sedan blir det fika här hemma.

Vad vi önskar till honom i present? Ingen aning!


Linus och magen då, hur är det med det? jo, lite bättre. Han har inte samma problem när han ska bajsa. Det är inte en hel dags jobb för en blöja, och det säger inte heller SWOSCH i blöjan när det kommer. De senaste två gångerna hände det att han bajsade när han låg i sängen, eller när han precis hade rapat och fått ren blöja. 

Han rapar bra, men ofta vaknar han 1½-2 timmar efter att han fått mat, av att han har lite ont i magen och behöver fisa.  Och så tycker jag att han kräker mycket. Om det bara beror på denna vällingen eller om han är en kräkbebis kan jag inte svara på.


I början, när vi fått denna vällingen utskriven, så tog jag kontakt med företaget som har det i Sverige för en del frågor, och i förgår hörde representanten av sig igen för att kolla läget hur det gick. Det kallar jag seriöst!


Jaha, 1½ timme sedan han fick senaste flaskan och nu börjar det röra sig i spjälsängen igen. Lille stackaren.


Varje dag har vi gymping i sängen eller på golvet. Nu går det snabbare och snabbare att dra sig runt från rygg till mage, om vi håller i hans ena hand. Helt själv går det inte ännu, men han är på väg. Nästa vecka ska jag hämta "lära-gå-stolen" åt honom så han får börja sitta i den och öva lite :)


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards