Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av Camilla - 6 augusti 2011 11:35

2 port


½ gul lök

1 vitlöksklyfta

1 msk olivolja

,25g saffran

1½ dl ris

½ dl vitt vin

2½ dl vatten

½ hönsbuljongtärning

salt, peppar

2 bratwurst

2 dl gröna ärtor

250 g räkor och kräftstjärtar

Garnera med 2 limeklyftor, timjan och salladsblad


1: Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i en gryta med olja och saffran. Tillsätt riset och låt det fräsa i 1 minut.

2: Späd med vinet och låt det koka in. Tillsätt vatten och buljong, och låt riset sjuda långsamt, ca 20 minuter. Rör om då och då. salta, peppra.

3: Skär korvarna i bitar och stek dom i en varm stekpanna tills de får färg. Spola av ärtorna i kallt vatten och fördela korv, ärtor, räkor och kräftstjärtar över paellan. Servera.


Jag struntade i vinet, eftersom jag inte gillar vin i maten. Enkelt och lätt att göra. Gott!

Av Camilla - 6 augusti 2011 11:27

Grundreceptet är till 8 personer, men går enkelt att minska eller öka.


1 hel laxfilé med skinn, ca 1½kg

1½ tsk salt

1½krm svartpeppar

1 dl finhackad dill

½ finhackad purjolök

2 dl creme fraiche


1: Sätt ugnen på 200 grader

2: Lägg laxen med skinnsidan ner, i en smord långpanna. Krydda med salt och svartpeppar.

3: Rör ihop dill, purjo och creme fraiche. Bred över laxen.

4: Stek mitt i ugnen i ca 20 minuter. Ta ut och flytta över på serveringsfat.


Servera med potatis- och/eller grönsallad.


Jag hittade ingen lagom liten bit laxfilé med skinn när jag skulle göra detta till 2 personer, så jag köpte Icas laxfiléer, de som är "portionsförpackade" Minskade inte på cremen, så det var mycket ovanpå.

Gott och enkelt att göra. Man kan ju minska eller öka mängden dill utefter smak och tycke. Purjolöken bör inte minskas, för då tappar röran gärna smak.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards