Alla inlägg den 6 september 2010

Av Camilla - 6 september 2010 17:57

Idag hade jag en dag med bara ego-tid egentligen.

Vaknade vid halv åtta - åtta, och vid 10 startade jag min ego-dag. Körde till Eko och bara gick och kollade. Hittade en del att köpa, inga direkta fynd, men jag var inte ute efter något särskilt heller.

Därefter till Bromölla, där jag fyllade på mitt solkort och sedan la mig på playan i 10 minuter   . Får egentligen helst inte sola ärren efter operationen, på ett halv år till, och har inte kunnat ta till vara på solen så bra, så det fick bli en mjukstart.

Efter solen så var det Maxi, där jag träffade Zaccos matte Ingrid, alltid roligt! Köpte förutom hundmaten jag skulle ha, äve ingredienserna till kringel-baket och dagens middag Tonfiskgryta. Eller ja, missade lite till middagen så istället för ärtor blev det wok-grönsaker. Och fiskbuljongtärningarna glömde jag helt. 

Dessutom tål inte mamma curry så det blev bara en bråkdel av den mängden i maten. Ganska gott men hade behövt lite mer kryddning av något slag!


Och jo, det är ego-tid fast att det jag sedan slängde ihop var till hela familjen. För det var någit jag gjorde för att jag ville.   

Av Camilla - 6 september 2010 17:46

Hittade ett recept på matklubben.se som lät precis som farmors. Så idag testade jag att slänga ihop ingredienserna och göra en tre dubbel sats.

Farmor, som var en hejare på att baka kringlor, och dessutom frispråkig av sig, hade troligen kallat dom för "snekussade och hängkoddade" vilket hon sa den gången jag hjälpte henne med baket för många år sedan.  (Förtydligande: kusse är det kvinnliga könsorganet och det är väl troligen ingen som behöver en tolk till vad kodd är?)

Men goda blev de, kanske lite för torra, nästa gång får jag försöka göra degen lite lösare.

För de som vill testa kommer receptet här:

6 hg vetemjlk

1 dl socker

3 tsk hjortronsalt

225g smör (smält)

2 dl sur grädde eller gräddfil

Pärlsocker till garnering.


1 Starta ugnen på 225grader

2 Blanda samman alla ingredienser till en ganska lös deg

3 Rulla ut till kringlor.Vänd dom i pärlsockret eller strösocker (jag tar bara ovansidan i pärlsocker)

4 Lägg på bakpappersklädd plåt och grädda i mitten i ca 8 min eller tills de är gyllenbruna


Jättegott! Och smakade nästan som farmors.   


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards