Direktlänk till inlägg 3 maj 2020

Coronapandemin

Av Camilla - 3 maj 2020 10:01

Egentligen tycker jag att det är allt man hör om, corona, corona, corona. Men samtidigt verkar det inte som om alla hör det tillräckligt, eller går det helt enkelt inte in i deras tjocka skallar hur allvarlig sjukdomen är.

"Inte värre än en vanlig influensa" är det många som kläcker, även jag den första tiden. Man trodde ju på all gödsel som Folkhälsomyndigheten kläckt ur sig. 

Men nu, allt efter hur det utvecklas så har jag insett allvaret. Man kan inte jämföra det med en vanlig säsongsinfluensa då detta är en ny influensa som vi inte sett innan, inte har något vaccin mot och inte vet hur vi ska hejda eller få att spridas mindre. 

Den slår inte bara mot äldre som FHM försökt ituta oss, utan den slår mot ALLA, oavsett ålder, och oavsett om du tillhör en känd riskgrupp eller inte.


Nu höjs det röster mot att allt är nedstängt. Inga kaninutställningar, inga hundutställningar, inga premieringar eller tävlingar inom ridsporten (eller i alla fall i väldigt liten skala). Men världen går inte under för att vi inte kan göra det vi är vana vid, det finns ett liv efter corona, vi får helt enkelt avvakta. Och klarar vi inte att låta detta året bero i tävlingsformerna, ja då är oddsen att vi skulle fortsätta med våra hobbies utan corona väldigt liten. 

Jag klagar inte på att alla utställningar för kaninerna är inställda. Nej, nu är det avelssäsong, pälsarna inte de bästa och därmed inga större poäng på kaninerna ändå om vi skulle åkt ut på utställningar. 

Inga kort på avelsdjur, men hallå låt det bli en lucka då, eller försök få ett kort till hösten eller nästa år, som du kan stambokföra på. Jag tar alltid kullar på våren och ställer hela hösten/vintern på de utställningar jag vill, så mina har kort. Och jag har inga avelsdjur som inte är stambokförda så jag kan tåla en lucka. Det är framförhållning oavsett pandemi eller inte som gäller.


Vad jag tycker är värre är att vi inte kan umgås som vanligt, Linus kan inte ha sin farmor-dag, vi kan inte simma eller gymma. Men det finns en underbar natur utanför dörrarna där vi kan promenera eller cykla, Olofströms kommun blev vald till årets Friluftskommun 2018 så vi har gott om vägar, leder, promenadsråk att utforska, vi har telefon och kan både ringa eller skypa.


Det gäller bara att hålla ut, men framför allt inte glömma. Det kommer att bli bättre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - Söndag 7 april 16:06


  Denna honan kommer att paras senare i vår. Båda hennes föräldrar ör stambokförda på 95p, pappa Jocke har 2*95. Hon har själv 2*95p.  Hon ska paras med Herr Larsson, 96p.  ...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:33

I går hade vi föräldrarmöte i Linus innebandyklubb. Det är flera föräldrar som klagat på tränaren och den som är med som ledare på matcherna. Det toppas i laget under matcher, Linus är en av dem som får minst spelartid, minst byte och minst passninga...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:09

I helgen funderade vi på att byta till sommardäck men det kom en heldag i Furuboda och en kaninutställning i vägen    När vi vaknade upp i dag kändes det helt okej. Visseligen har det mesta smält bort men vitt var det ändå. Men några bakslag ska ...

Av Camilla - Onsdag 3 april 13:00

Nu har vi varit på kaninutställning i mars månad. Först var det Örsjö 16/3. Jag ställde mina 2 sparade rex-flickor och Linus ställde Nacho och Herr Melin.  Mina flickor fick 93p vardera. Den ena för att hon hade längre vita stickelhår och den andra...

Av Camilla - Torsdag 14 mars 09:39

Ja, faktiskt det är helt okej. Det är mindre okej att vara elak och småsint för att man känner så. Jag kan vara avundsjuk på andras framgång, lycka eller tur. Det betyder inte att det är okej att börja prata illa om dem, till dem osv. Jag är avun...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards