Alla inlägg den 7 september 2016

Av Camilla - 7 september 2016 15:47

Linus blev sjuk lördagen efter första veckan på förskolan efter sommaruppehållet. Markus blev sjuk på söndagen.

Mitt började på måndagen, och har inte velat ge sig. Idag var det bara att bita i det sura äpplet och ringa till VC. Fick sammma sköterska i telefonen, som nekade till att jag hade halsfluss i våras, då jag inte hade feber (temp 37,0 efter x antal Alvedon 665). Tror att hon har något emot mig, för hon ljög i loggen sedan. Och klagade till läkaren att jag varit otrevlig, så jag sa som det var, att vi kommer att byta VC på grund av henne, att hon inte är sanningsenlig och har bemött mig väldigt dåligt. 


Men undersökt blev jag, bihålsinflammation var ett faktum, och K frågade flera gånger om jag hostade också, vilket jag gjorde så sent som i måndagas men det har gett sig och bara slemhosta morgonen eller när näsan rinner över. 

Har också en prick på foten som jag vaknade med en morgon, och trodde att det var ett myggbett som kommit under natten, kliade jävulskt. Stannade av men i går när jag kom hem från Yrkeshögskolan så var det alldeles svullet, ömt, kliar och en röd fläck..... som en femkrona. 

Jag trodde fortfarande att det var ett myggbett, men när jag beskrev och K undersökte så var hon först lite inne på att jag kanske hade en spricka i foten, men sedan frågade hon om jag var säker på att jag hade fått ett myggbett och inte en fästing. Kom  inte ihåg men Markus sa att jag har tagit bort en fästing där, så det kan vara borrelia. 

Som tur är så används pencillinen jag fick utskriven för bihålsinflammartionen, även till borrelia. Så om det inte avtar under tiden behadlingstiden så ska jag återkomma så kanske det krävs en röntgen annars kan det vara borrelia.


Men nu är beslutet tagit, blanketten utskriven och ifylld. På fredag går jag från Familjeläkarna i Olofström till Läkehjälpen istället. Linus likaså. 

LIA

Av Camilla - 7 september 2016 15:38

Nu är LIA platserna utdelade. Men helt oproblematiskt är det inte.


För att jobba inom Region Skåne ska du fylla i en hälsodeklaration, där en sjuksköterska ska se att du förstått frågorna, stämpla på sista sidan att hon sett, och skriva under.


Problemet är att Knappt någon VC har en aning om detta. Inte ens de skånska, trots att det är Region Skåne som kräver det. 

Allt det handlar om är en sida med 6 frågor om TBC och om man varit i kontakt med det, en sida med 2 frågor om MRSA, och så sista sidan som de ska skriva under.


Här blir det panik! Ska de vaccinera oss mot TBC? Nej, bara om de tycker att våra svar kräver det. Om man är i riskzonen så att säga.

Hur vet de om man är vaccinerad mot TBC? Det har de ingen aning om, och det behöver de inte veta heller. De ska bedöma våra svar, och intyga att vi har fyllt i svaren, inget mer.

Krävs det en hälsoundersökning? Nej, bara om svaren antyder att vi skulle behöva det på grund av exponering av TBC eller MRSA.

Det är JAG  som ska intyga att jag inte har varit utsatt för tbc, deras uppgift är bara att intyga att jag har varit där och i samråd med sjuksköterskan svarat på frågorna o att jag har förstått innebörden av frågorna.

Men de tycks tro att det deras uppgift intyga om jag HAR tbc eller inte. 

 

Kul va?? 

 

 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards