Alla inlägg under april 2015

Av Camilla - 23 april 2015 14:08

 

Igår kväll släppte jag ut Pajasen och sedan kom han inte in. Vi var ju fortfarande VÄLDIGT off men jag var nere ett par gånger och lockade på honom. Gillar ju inte att han är ute om nätterna. 

Sista gången var klockan halv fyra men ingen Pajas.


Idag när jag var ute med Linus bajsblöjepåse så lockade jag - ingen Pajas.  En halvtimme senare skulle jag ut igen och då knockade jag honom bakom dörren. Ena bakbenet alldeles svullet och han kunde inte stö på det. 

Bara att ringa veterinären och få en tid. 

Första anblicken på svullnaden så säger C att det är troligen brutet. Men 2 röntgenbilder senare så ser vi inget brott, utan nästa fråga: har ni lodjur eller grävling där ni bor?? 

Smärtstillande, antibiotika och innekatt i minst en vecka. 

Nu ligger han på soffan nere i bion. Jag har tagit av toppen på bajslådan och satt den i rummet utanför, tänkt ändå att den ska er till slut. Och snart ska jag ta ner vatten och mat också. 

Lille Pajasen   

Av Camilla - 23 april 2015 13:54

Natten mellan söndag och måndag väcktes vi av att Linus kräktes ner hela sin säng. Byte på honom, in med honom i vår säng, ner med madrass, sänglinnen i tävttmaskinen och upp med spyspann. Hela måndagen gick i kräkets tecken. Ringde till dagis och ja det var flera som var hemma den dagen. Pratade med Emelie, där var det 3 av 4 som hade kräksjuka/diarre.  

I tisdags var det vår egen tur, Linus var ganska pigg men på kvällen satte det igång på oss vuxna, hela natten var det en halvtimme sömn, tio minuter på toa, en halvtimmes sömn osv. Tur att det fanns två toaletter.  


Min magsäck är ju opererad och även om jag har ätit ut den så är den inte såå stor men den töms snabbt och jag hade inget att spy. Hatar känslan när hela magen dras ihop, lungorna trycks ihop och jag kan inte andas. 

Markus är inte riktigt bra än men jag har inga problem med magen längre. Däremot har jag svårt för att andas, blir fort trött och varenda, varenda led och muskel i kroppen värker. Att ta sig uppför trappan till sovrummet är likställt med att bestiga mista kulle   


Farmor och farfar ligger också, de hade Linus i tisdags. 


Av Camilla - 19 april 2015 21:58

Tycker nog Linus, för TVÅ födelsedagskalas och massor av presenter var inte helt fel.

       

Han tackar alla för sina presenter: fräcka tröjor, coola kalsingar, böcker, TVÅ Händige Manny filmer som han inte hade tidigare, pengar, Lastbil och saker till att baka med i sitt lilla kök.


Och idag har vi varit hos mormor en stund med kaninmys och annat. 

Av Camilla - 17 april 2015 18:14

Sovmorgon till klockan åtta, eller när Linus vaknar, eftersom han inte skulle börja förrän vid nio och vi skulle börja dagis-dagen med teater. 

Följde med fröken Camilla och tre andra barn till denna föreställning, och delade en rolig halvtimme med dom. Det var en annan avdelning på Rödhults förskola samt en förskole-avdelning från en annan förskola i kommunen. 

Redan när vi började gå ut från rummet där föreställningen skett, så började Linus att konstra. Han ville inte alls att mamma skulle gå hem, han skulle följa med så det var ett ganska jobbigt avsked. Gråtfärdig när han är sådan, trots att jag vet att han egentligen inte är ledsen för att han inte trivs där, utan det är som han är flyförbannad, och man kan inte låta honom få sin vilja fram. 

Vidare till Ica och handla, och hem och lasta av. Vispa ihop smeten till en tårtbotten och börja fixa middag: kålpudding. 

När Linus kommit hem och vi hade ätit så var det dags att åka till Familjeläkarna, där det var dags för Linus 3-års koll. Allt var bra, inte stor en följer sin egen lilla kurva. Fick en cykelhjälm och när han var färdig och det var dags för min undersökning så gick han och pappa till biblioteket och hämtade den boken han fick i 3-års present därifrån. 

Min undersökning gick ganska snabbt, tog längre tid att skriva papperna. Lyssnade på hjärtat och kollade blodtrycket. Det senare hade varit 150/100 i måndags och 130/85 idag. Åker upp och ner. 

Kollade näsa, äron och hals. Hittades en polyp i näsan och jag har bihålsinflammation så nu blir det pencillin i 10 dagar och remiss skickad till öron-näsa-hals. 

Dessutom eftersom jag mår så jäkla dåligt med värken och sömnbrist eller om det är dålig sömnkvalitet, så blev jag sjukskriven månaden ut. 

Hemma igen så började jag att försöka få ordning i kaoset i köket, med disk och resterna efter maten. 

Fick också Movicol Junior utskrivet till Linus, för att få igång hans mage ordentligt, men första glaset blev en flopp, han vägrade att dricka det efter någon klunk. 


Nu när jag rasat bort min frustration i köket och slappnat av lite grand så har jag ONT överallt. Därför som man så sällan slappnar av ordentligt, det gör för ont. Musklerna och lederna skriker tyst inom mig, och är jag ensam hemma så skriker jag också.


Största frustrationen är väl den att den som ska vara närmast en, den märker inte hur jag mår. 

Av Camilla - 15 april 2015 16:24

Japp så är det.

I förra veckan började jag att känna av mina bihålor och strax efter var det dags då att snyta tjockt äckligt gulgrönt. I samma veva hade jag hosta också, slemmig. Den har nästan slutat helt men bihålsinflammationen har intre gett sig.

Ringde till min läkare och ville ha tid. Först erbjöd de mig idag kl 10: då är jag på smärtrehab i Karlshamn och träffar kuratorn.

I morgon samma tid: då är jag hos sjukterapeuten i Karlshamn. 

Så på fredag när det är dags för Linus 3 års koll så får jag tid direkt efter hos Katarzyna. 

Av Camilla - 12 april 2015 19:05

     

Idag körde jag, mamma, Linda, Emelie och kidsen till Mörrum för att mata änderna längs med ån,

troligen hade de fått en hel del att äta under veckan/helgen för de var inte sååå hungriga.

Mitt fegsnöre gick rätt ut i skocken utan att vara rädd det minsta och kastade ut brödbitar till de som var där. 

Blåste smådjävlar minst sagt, inte som gårdagens och fredagens ljumma vindar, snarare arktiska vindar.


Fortfarande förkyld, fortfarande ont i bihålorna, men i morgon blir det i alla fall doktorn. Inte "näsdoktorn" utan till smärtrehab men ett steg på rätt väg.

Linus inte bajsat på en vecka igen. Trots alltmöjligt. På fredag när det är dags för 3-års kontrollen så ska jag ta upp det IGEN och hoppas det blir lite rulljans på det. Kan inte hålla på att ge lavemang och annat, han måste komma igång själv också. Nu är det nog mer en psykologisk grej också, han vet att det gör ont att bajsa, alltså håller han på det och förstoppningen är tillbaka: ond cirkel.

Av Camilla - 11 april 2015 18:37

Igår fyllde mitt hjärta 3 år. Jösses... Redan 3 år.

Födelsedagen firades med ett litet kalas på kvällen med farmor, farfar och faster. 

Han hade redan innan fått ett IKEA Duktig Kök av oss.

På födelsedagen fick han en springcykel, en hoppeboll, en lastbil med tippflak och en grävmaskin och köksdelar till köket. 


Han hade beställt jordgubbstårta som han knappt rörde medan morotskakan slank ner trots att den saknade de små morötterna av sugarpaste som vi såg på bilden på nätet. 


Nästa lördag kommer nästa kalas, då kommer min sida och grattar. 


     

Av Camilla - 11 april 2015 18:31

Livet kan vara påfrestande, många måsten, man ska vara vuxen, man ska vara frisk, man ska ha tålamod som förälder, men ska försörja sig själv eller studera på högskola och bli något.


Men vi som inte passar i mallen? Vad ska vi göra?


Det finns dagar då man bara skulle vilja stänga ALLA ute, låsa in sig, sova, äta, se skräpfilm, läsa eller vad man vill. Bara alla måsten alla krav stannar utanför ens kokong. 


Känner att fibron, värken, förkylningen, hostan och alla nätter med avbruten sömn ställer till det i mitt huvud. Seg trött och deprimerad. 


Känns som om man misslyckas med att stå upp för sig själv, att motsvara alla uttalade eller dolda krav som finns i samhället, på jobbet, arbetsförmedlingen, doktorn, familjen..... 



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards