Alla inlägg under november 2012

Av Camilla - 19 november 2012 11:35

De två första tänderna kom i förra veckan, nästab på dagen samtidigt. Tvåfina, vita små riskorn syns i nederkäken. Men samtidigt gör de så att man drar sig för att känna i hans mun om det är något där som inte bör vara där (som när han leker dokumentförstörare med tidningarna)... för han testar dom gärna :)

Av Camilla - 15 november 2012 12:28

Jaha, i förgår kom symptomen, ont när jag kissar, kan inte tömma mig helt, kissig igen så snart jag reser mig upp. Trodde det gick över efter en liter tranbärsjuice för gårdagen var okej, men nej det gör fortfarande ont. 

Min första UVI var i september 2008, sedan började det som en s.k smekmånad i juni eller juli 2010 och under den sommaren och hösten hade jag UVI inte mindre än 5 gånger. 

Så detta är min sjunde. 

Men eftersom jag haft det så ofta så behövde jag inte ens lämna urinprov denna gången, läkaren skrev ut ett recept så jag kan hämta botemedel på apoteket om en stund. Skönt. 

Jag har gjort x-antal undersökningar och det är inget fel. Allt ser okej ut. 

Av Camilla - 11 november 2012 19:37

Idag är det fars dag, och vi åkte ner till mina föräldrar i Agerum, åt en god kalkon-middag och firade pappa. Roligt att se hur Linus "lassade in" (med mammas hjälp) av mormors potatis och sås, fast att det bara var 2 timmar sedan han åt Lasagne. Han hade full sjå att samtidigt leka lite med ringarna som Klara lånade honom (från lillebror Hampus byggtorn) och skratta mot Linda och Klara. 

 Han förevisade också hur han på golvet, sätter sig från liggande och vice versa. Och ålade sig in till tv-rummet och tillbaka.  

Hoppsan var snabbt allt händer nu. Idag ställde han sig upp själv med hjälp av Lära-Gå-stolen, och höll på att ramla innan jag fick tag på honom, senare på kvällen gjorde han om bravaden och stod en stund. Han tar sig fram till pulkan med leksakerna och plockar ut vad han vill leka med, oftast ett lock till någon burk eller bollen.  Man vill hemskt gärna hjälpa honom för det ser plågsamt ut när han sitter med ett ben bak och ett rakt fram, men han fixar det snabbare och snabbare och utan gnäll. Och om jag hela tiden hjälper honom så stjälper jag hans utveckling känns det som, han måste få experimentera sig fram och lära sig på det sättet. Är nog väldigt lätt att jag förvandlas till en curling-mamma om jag inte skärper mig.... 

Han har redan lyckats ta mark med fejset i golvet ett par gånger och då är man förstås snabbt framme om han börjar gråta. Säger han inget så gör jag inget, kanske min reaktion framkallar en reaktion hos honom, som han inte hade haft annars. 

Håller på att måla figurer på hans rum, några Disney och Bamse. Blir jäkligt bra och vi är helnöjda. Foto kommer senare. Men ojojoj vad det känns i rygg, nacke och knän när man lägger av för kvällen. Ingen arbetsställning att rekomendera precis. 


Funderar på att börja mer med att ge honom av vår mat, eller köpa för 8 mån. De flesta sorter man köper från 6 månader av burkmatsutbudet är kasst, inte ens så tjockt som gröt, utan mer som välling, och han blir inte så mätt. Och nu med två tänder som brustit igenom, så är det dags för mer tuggmotstånd i maten. Hos mamma fick han en skorpa att gnaga på när vi fikade. Och han får ju smörgåsbitar när vi äter frukost, så han klarar lite mer bitar  i maten.

Av Camilla - 6 november 2012 10:13

 

Jag brukar tävla i olika tävlingar på internet. Resonerar helt enkelt att om man inte försöker så kan man inte heller vinna.

Nu tävlar jag om en duo barnvagn från Anna of Scandinava , genom en blogg: Agnes

Gå gärna in där och kolla, det är flera olika tävlingar på gång. 



Av Camilla - 2 november 2012 21:19

Först blev Linus förkyld, sedan var vädret taskigt men idag hade jag inga undanflykter längre, inte ens vädret var med mig... eller kanske emot mig för det var fint även om molnen hotade i bakgrunden.

Helena var och hälsade på med gamla Lina för några veckor sedan (Zeraphina's Modesty Blaise, 15 år gammal) och av henne fick jag en hel del barnkläder OCH en fleece-åkpåse som är kanon! Byltade på Linus jacka, mössa och vantarna från farmor, och satte honom i vagnen och startade vår promenix. Gick till kyrkogården för att tända ljus på farmor/farfar/farbror Pelle/Olas grav (de ligger på samma plats) men hade problem att hitta dit eftersom jag gick in på kyrkogården ett håll som jag aldrig gått innan och innan jag hittade fram till gravplatsen hade jag även testat sittvagnens stötdämpare i en trappa. 

När vi tänt ljus så gick vi inom affären och handlade lite vardagsvaror, postade ett brev och vandrade hem. 

Linus tålade sig hela promenixen utan att protestera och började bara gäspa den sista biten. 

Och glad blev han när han såg pappa stå i köket när vi kom in.


Linus ja, här händer grejor! Mer och mer på golvet, rör sig över hela nedervåningen, inte krypande utan mer ålande. Kanske för att golvet är ganska halt, men han försöker att komma upp på alla fyra. Försöker även att ställa sig upp när han håller i mamma eller pappas händer, och att sätta sig upp från liggande. I sängen har han ställt sig upp ett par gånger med hjälp av spjälorna. 

Han upptäckte hörnan mellan soffan och fotöljen idag och där står benjaminfikusen som han hela tiden ska försöka dra av bladen ifrån. Så nu får vi hitta på en lösning på det, för jag har hämtat fram honom tre gånger bara ikväll. Han kryper inte direkt dit, nej han tar omvägen runt soffbordet. Kanske för att maskera vart han är på väg? Smart kille. 

Och i kväll var han väldigt pratig, mycket höga ljud och när han skulle sova så  var det det sedvanliga gnället, men inte i samma mängd och mycket mer pruttljud. Goe ongen!


Och så klämde han sig idag igen, denna gången hela handen i lådan. Det är lådor på fyra ställen i köket, och han försöker komma in i dom alla, fast två har vi lyckats låsa för honom. Nu får vi hitta lösningar på de andra också. 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards