Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Camilla - 4 februari 2011 13:00

För några dagar sedan gjorde jag en personlighets test på Facebook. Sidan såg ut som en typisk applikation för Facebook, och ingenstans framgick det att det var en betalningstjänst som ett externt företag tillhandahöll.

Man fick skriva in sitt personnummer för att få del av sitt testsvar, och dum som jag var så gjorde jag det.

Idag dimper det ner en faktura på 399kr, utskrivet av ett företag i Slovakien, vid namn Pitacassi Internet Lifestyle Services.

Med i brevet var en lysande orange lapp där det var utskrivet hur mycket kostnaderna ökade för var betalningspåminnelse, ifall du struntade i att betala denna fakturan, och att du kunde få betalningsanmärkning etc.


Så jag sökte på det på nätet och hittade massor. Det har varit artikel i Sydöstran om detta, och Konsumentverket har en varning om det på sin sida.


Så nu har jag gjort en anmälan till Konsumentverket om detta, som jag anser är försök till bedrägeri. Hade jag vetat att det kostat pengar så hade jag aldrig gjort testet.


På Konsumentverkets sida finns en varning om just detta företaget samt en mall för hur du ska skriva när du bestrider fakturan. Tryck HÄR

För att anmäla detta till Polisen så ringer du 114 14 och får tala med en telefonnist, hon jag fick tala med hade själv tagit emot flera anmälningar om just detta företaget och dess fakturor.


Har du fått en faktura från detta företaget så tveka inte: ring din konsumentombudsman meddetsamma, och gör även polisanmälan. Så här får det inte gå till! Detta är försök till bedrägeri, enligt polisen också.


Artikel i Aftonbladet den 3/2 2011

Artikel i Sydöstran den 4/2 2011

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards