Alla inlägg under oktober 2010

Av Camilla - 14 oktober 2010 11:30

Så gott!

Valfri mängd färs av valfri sort

1 påse Tacokrydda, jag brukar ta Icas egen

1 påse ostsås (eller färdig)

makaroner

ev riven ost

1 lök


1: fräs löken och färsen i lite margarin, häll i tacokryddan (bara pulvret, ingen vätska) Ta av från värmen och ställ åt sidan

2: Koka upp en lagom mängd makaroner.

3: sätt ugnen på 225 grader

4: Ta en ugnsfast form, häll först i färs, sedan makaroner över det. Toppa allt med först ostsåsen och sedan ev lite riven ost.

Sätt in i ugnen på mittfalsen, tills ostsåsen slutat lukta eller fått en fin färg, 5-10 minuter.


Servera gärna med en sallad


Dundergott!

Av Camilla - 13 oktober 2010 11:49

I måndags var det Cystoskopi och idag en läkare på Vårdcentralen.

Mitt op-sår har räknats som läkt sedan första måndagen i juni    men nu har det börjat att jäklas igen.

Först blev det precis som om det var en främmande kropp som flyttade sig under huden. Fast jag trodde att det var en psoriasis på väg att utvecklas, så jag smorde med salvor. Men en dag var det precis som om jag kunde dra bort fjäll och under var ett pytte- pytte litet hål, knappt så stort som ett knappnålshuvud. Och där var vätska och något som påminde om en mindre varklump men som inte gick att dra bort. Sedan slöt sig hålet igen för att återkomma. I måndags ringde jag så att de skulle titta på det, för då fanns ett hål, men idag när det är dags för att åka in och kolla så är hålet borta - IGEN.

Ska åka in i alla fall så att de får kolla. Det finns en risk att det har blivit en fistelgång. Vi får väl se vad de säger.

Blir inte någon av mina vanliga läkare, utan en - för mig - ny förmåga. Har väl träffat ett tio-tal läkare i år allt som allt. Snacka om valuta för frikortet.

Av Camilla - 13 oktober 2010 11:36

Jag somnade vid elva tiden igår, men vaknade redan tjugo i två av ett konstigt ljud. Det lät precis som barngråt. Låg och koncentrerade nig men det var tyst, så jag startade cd-spelaren.

Men då hördes det plötsligt igen. Visst var det barngråt. Och det lät som fotsteg i det andra rummet. Stängde av cd-spelaren men då var allt tyst igen.

Så jag startade cd-spelaren igen och hade nästan slumrat till (tar inte lång tid vid den tidpunkten) men då hördes det igen så jag steg upp.


Och jo, Emme gick omkring i rummet med en trött och gnällig Pompan. De hade kommit bara minuter efter att jag somnat igår, med en otröstlig Pompan som INTE ville något alls.


Jag hade ingen hörvilla, eller vad det kallas, men ett tag var jag orolig där   

Av Camilla - 11 oktober 2010 15:34

Idag har jag varit inne en tur på Karlshamns Lasarett och gjort en Cystoskopi.

Efter att ha, vad är det 6?, UVI (Urinvägsinfektioner) på 4 månader så skickades en remiss till Urologmottagningen och idag har jag varit där.


Hade lite fjärilar i magen för detta. Undersökningen går till så att jag först fick strippa ner mig från midjan och ner, tvätta underlivet med Hibiscrub eller vad det heter, renare än så kan det knappast bli    

Sedan in och lägga mig på en brits, och en sköterska som sprutade in lite bedövningsmedel i urinröret. Sedan kom läkaren in, han sprutade också in lite bedövningssalva innan han förde in den lilla kameran i urinröret, ungefär i samma storlek som en kateter. Inte så behagligt, men ingalunda smärtsamt på något sätt.

Sedan fyllade de upp min urinblåsa med koksaltlösning samtidigt som vi kunde se den från insidan, på en skärm, ganska coolt.


Såg inget som såg fel ut, och inga tecken på infektion denna gången. Får se vad som händer näst.


Nu efteråt känns det nästan som en UVI igen, och det kan det göra i ett par timmar tills bedövningen av urinröret släppt.

Av Camilla - 10 oktober 2010 18:58

Som vann Rasklockan på sina Wiener, på kaninutställningen i Eksjö i helgen.   

Av Camilla - 10 oktober 2010 16:10

Fast att mamma och pappa är iväg denna helgen på kaninutställning, så är det minsann inget tomt hus. I fredags kom Joel och ska sova hos mig denna helgen, och igår kom Emme, Niklas och Pompan.

Pompan har somnat ett par gånger hos mig, visst är det härligt att sitta och gosa med en go och mjuk liten unge. Vi tittade på Avatar och hon drack sin flaska välling för att bara gosa in sig mot mig sedan och somna. Underbart.


Fast sedan vaknade hon, var snuvig och med en temp på över 38 grader, så en alvedon i rumpan och sedan sov hon en timme till.

Av Camilla - 10 oktober 2010 16:02

Han hoppade av hos    i fredags efter att han varit med sin familj i badhuset i Olofström, och så åkte han med mig hem till Agerum. Meningen var att vi skulle inleda vår filmhelg, men båda var trötta så vi bytte om och gick och la oss istället. Men igår satte vi igång.

Det har blivit Jurrassic Park 1 och 2, Transformers 1 och 2, Monsters Inc (för att JAG ville se den igen) och lite annat. Idag är det Avatar och Van Helsing, plus att han hunnit med att spela på Facebook.  Känns som om man hade fyrkantiga ögon nu, och då har det ändå varit en hel del film i sommar på annat håll.

Av Camilla - 10 oktober 2010 15:56

Linda och våra föräldrar gav sig av till Eksjö i går morse, eller mer eller mindre mitt i natten enligt mig   

Det har gått ganska bra däruppe. Linda vann klass B med tre alaska-flickor och blev placerad med sina risknäck. Pappa också placerad med dvärgvädur hona.


Linda har också sålt ett gäng, så det var fem mindre att utfodra nu idag, gött. Trots antalet tar det egentligen inte så lång tid att ge alla våra/deras kaniner, men man får vara på sin vakt vid de burar där honorna har bebisar som lämnat boet. För de ungarna är helt jäkal galna, så nyfikna och framåt och inget hejdar dom, inte ens att burdörren är öppen. Helst i den buren där det bor en risknäck med nio vilda små skitar, inte mycket större än en tennisboll, far som dunbollar för att komma först fram.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards