Alla inlägg den 7 april 2010

Av Camilla - 7 april 2010 18:15

Fick uppsöka akuten idag igen. Ett faktum: jag är fortfarande inte bra med magen.

Det blödde från tre ställen, var alldeles svullet och såg ut som ett gigantiskt blåmärke längs med suturranden och troslinningen nedanför där. Ringde 1177 som skickade mig till akuten så en kirurg skulle ta en koll. Det blev samma kirurg som i tisdags förra veckan.

Fick ligga där på britsen ett tag medan han tog kontakt med den kirurg som opat mig i år.  Ska tillbaka till sjukhuset i morgon, så att M tar stygnen - om det går - och kollar hålet som spruckit upp bredvid suturranden.

Gillar inte att se blod i allmänhet, och absolut inte mitt eget, så jag var ganska så lätt i huvudet när vi åkte in.

Fick nytt förband och blev hemskickad, och hann knappt hem förrän det var färgat av blod från hålet.


Undrar varför detta fortsätter? Varför jag fortfarande inte är läkt och fitforfight?

Och dessutom, jag är bara sjukskriven till söndag, med minimalt med stämpeldagar kvar så jag måste ut så fort jag är friskförklarad, och jobba alternativt ha en praktik... men vad kan jag jobba med när jag blöder så lätt från magen och fortfarande inte är hundra läkt?


kan ju tala om att det är en himla massa tankar som snurrar i mitt huvud. Hade jag anat detta så hade det bara varit mitt bråcks om lagats och hängmagen hade fått vara kvar!!

Av Camilla - 7 april 2010 18:03

Tack för din kommentar. Ja, jag puschar oxå för att köpa renrasigt. Är själv hunduppfödare sedan flera år tillbaka, och har dessutom en ras som ska göra minst tre undersökningar innan avel. När man köper en cavalier så har jag ett argument för att köpa renrasigt: de som går i avel utan stamtavla är ofta sådana som har avelsförbud i SKK. Man kan inte kontrollera hälsostatusen i flera generationer bakåt.


Jag hävdar dessutom oxå att blandraser INTE är friskare än renrasigt. Däremot så är det tyvärr så att fortfarande är det folk som inte försäkrar sina blandisar, eller gör de undersökningar som vi med renrasigt gör. Det är en doldis som de flesta glömmer bort. Flera av gammal stam fortfarande som hellre avlivar sin jakthund eller hund av annan ras, istället för att kosta på sig veteinär och försäkring.


Men det är ju en debatt som funnits i alla tider och som alla har sina åsikter om.


Av Camilla - 7 april 2010 10:06

Kollade en länk som Peter Gustafsson, kennel Vouge, la ut på Facebook: Innan du köper hund. Den var publicerad i Aftonbladet 29 mars i år.

Giter ni inte kolla upp den och läsa igenom hela, så kommer här grundtankarna:

Det här ska du tänka på innan du skaffar hund

  • Har du tid för en hund? En hund lever ungefär 10-14 år.
  • Köp inte bara med öga och hjärta du måste tänka igenom valet av hund noga.
  • Ring svenska kennelklubben för kostnadsfri rådgivning om vad det innebär att skaffa hund och om vilken ras som passar dig.
  • Om du köper en ranrasig hund kolla upp att uppfödaren är registrerad och följer alla regler.
  • Valpen ska ha ett friskhetsintyg som är max en vecka gammal, utfärdat av en veterinär.
  • Valpen ska vara minst åtta veckor när den levereras.

Viktigt att läsa egentligen, men bara dessa punkter går att fundera på oxå. Sådant som är självklart för mig och flertalet andra, sunt förnuft med andra ord.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards