Alla inlägg under februari 2010

Av Camilla - 17 februari 2010 20:06

Går av stapeln i helgen. I morgon vid halv tio åker mamma, pappa o Linda dit upp med ett 20-tal kaniner. En av dom är min. Jag tror inte på några stora vinster på Cider denna gången, hon är brun i tonen (svart annars) och har påbörjat en ny fällning.

Själv stannar jag hemma, inte sugen på att sitta så länge i en buss med min mage, inte heller så pigg på att umgås med... inte efter allt hennes skitsnack. Dessutom så har jag inte haft råd att åka med heller.


Önskar Lycka till och hoppas ni har trevligt.

Av Camilla - 17 februari 2010 09:32

Satt och surfade runt på hemsidor igår, och hittade eventuellt en hane till Lillan.

Han är b&t, född 2000, bara haft en kull tidigare som föddes när han var 9, biljud nu men friskt hjärta vid 9, vilket är kanon.

Nu kanske många ojar sig, använda en hane med biljud. Men på vår ras är det så att ju äldre hanen är när han är frisk desto bättre val at använda, och en hane som var UA vid 9 och har fått biljud efter det anses vara ett mycket bra val EFTERSOM det inte anses vara det ärftliga biljudet/hjärtproblematiken vi har, utan anses vara åldersrelaterat.

Dessutom tävlar han i de högre klasserna i agility trots sin ålder.

Namn? Kommer senare när hans familj sagt om jag får låna honom eller inte.

Av Camilla - 17 februari 2010 09:26

Jag tror att jag började göra för mycket för snabbt.

Började ju redan i söndags när jag fixade med mina kaniner som ska med till Lu, och påbörjade kloklipp på Lindas. Den dagen vätskade jag ordentligt.

Dagen efter var det fortsättning kloklipp och så kom Benjamin, vem kan vara riktigt lugn och stilla med en härlig 2½-åring som leker och busar?

Jag känner ju mig inte dålig/sjuk/nyopererad utan orkar mycket mer och är sugen på mycket mer....

Men det straffade sig som sagt, så igår ringde jag till Kirurgen för att fråga råd, och fick till svar: håll det torrt och rent med tvål och vatten, ta det lugnt, kolla febern och hur vätskan ser ut.

Tja idag är det hur bra som helst. Jag var nere vid 5 i morse och passade på att byta kompresser eftersom jag vätskat igenom dom, men nu är det hur fint som helst. Tvättade det rent och låg en kvart-halvtimme med det öppet så det fick torka innan jag la ny kompress i naveln, och sedan tejpade runt som vanligt. Känns säkrare idag. Inte så oroligt.

Av Camilla - 16 februari 2010 08:21

Mannen var ute och provkörde sin nya sportiga Audi.
 Han fällde ned taket och tryckte på gasen.
 När han körde över 160 såg han blåljus bakom sig.
 Han hade blivit något fartblind och tänkte att polisen
kan väl aldrig köra ikapp honom.
 Han tryckte gasen i botten, men när han närmade sig
200 började han att tänka:
– 'Vad i helvete håller jag på med?'
och så svängde han av
och stannade vid vägrenen.
 
 Polisen kom fram till bilen, skakandes på huvudet, med böteslappen i handen.
 – 'Det har varit en låååång dag med många idioter som du ute på vägarna, mitt
 pass är snart slut och det är dessutom fredag den trettonde.
 Jag har ingen lust att avsluta dagen med en massa papperstrassel.
 Jag lovar att släppa dig om du kan lämna en riktigt jävla bra förklaring
 till fortkörningen. Och det skall vara en som jag inte har hört tidigare'.
 
 Mannen tänkte 2 sekunder och svarade;
 
 -'Min fru lämnade mig förra veckan, hon stack iväg med en polis och nu
 trodde jag att det var han som ville lämna tillbaka henne!!'.
 
 – 'Trevlig helg och kör försiktigt!' , sade polisen och gick.

   

Ett gäng norskar satt vid ett bord på en bar och skrålade och skrattade.

Hela tiden skrek dom "trettiosju, trettiosju, trettiosju!!!.."

En svensk blev nyfiken på vad dom menade med detta.

Han gick fram till bordet och frågade: -Ursäkta vad är det ni firar?

Men norskarna bara fortsatte att vråla: "trettiosju, trettiosju, trettiosju!!.."

Svensken gjorde ett försök till: -Hallå! Vad menar ni med att skrika trettiosju hela tiden?

Då svarar den ena norrmannen med ett brett leende:

-Vi har precis lagt färdigt ett pussel. Det tog oss 37 dagar!

Sedan fortsatte norrmannen tillsammans med sina polare: -Trettiosju, trettiosju, trettiosju!!..

Svensken blev konfunderad men gav sig inte:

-Ja men vad då, trettiosju dagar för att lösa ett pussel.??

Det låter inte särskilt snabbt..?!!

Då tittade norskarna på varandra och smålog.

Den ene sade sedan stolt och pöste: -Hörrudu - på omslaget stod det 3-4 år!!!

 

Av Camilla - 15 februari 2010 18:15

Har blivit kidnappad   

Eller ja, Linda blev Benjamin-sugen och ringde till Ida så att de körde ner, med barnen, och Benjamins väska packad med kläder, blöjor, välling osv.

Fabian och föräldrarna är hemma igen men Benjamin ska sova hos mig. Ska ha hjälp att lyfta honom i och ur sin säng, men annars kan han sova hos mig på mitt rum, det är inga problem.

Han sitter nu i ena tv-fåtöljen och tittar på Disney Playhouse, med snutte och tutte och sin älskade Musse Pigg nalle.   

Av Camilla - 14 februari 2010 20:52

Molly har på tisdag gått två veckor sedan parning. För tidigt för de fysiska tecknen för dräktighet egentligen, MEN hon sover mycket, mycket mera än tidigare. Inte riktigt den lilla Råttan vi är vana vid. Spännande! 

Av Camilla - 14 februari 2010 09:43

Må så vara att det är som Stig säger i Ica-reklamen: att Alla hjärtans dag,mors dag, fars dag, julafton etc bara är något som handlarna hittat på för att tjäna pengar. Det gör det inte mindre roligt, trevligt och viktigt för den sakens skull!


Så därför skickar jag en STOR Alla Hjärtans Dag kram till alla er som läser min blogg, ingen nämnd och ingen glömd.


Hoppas ni får en härlig dag, jag tänker ha en mycket trevlig dag här hemma    med mys och gos.   

Av Camilla - 14 februari 2010 09:28

Igår blev jag baksugen.... men jag får ju inte ta i på några veckor ännu, inte anstränga magmusklerna (o du anar inte hur många rörelser man använder sina magmuskler i under dagen egentligen)

Men jag hittade ett recept i en Allers, på något som heter Jitterbugg. Mamma sa att det var jättegott, och att min ena faster alltid bakade det till mammas födelsedag, så jag testade. Inget ansträngande bak:

Ingredienser till mördegen:

1 äggula

3/4 dl strösocker

200g smör eller margarin

4½dl vetemjöl


Maräng smeten:

3 äggvitor + 2 dl strösocker


1: Hacka samman alla ingredienserna till mördegen och lägg den sedan att vila kallt i minst 30 minuter.

2: Mät upp äggvitorna och låt dom stå framme för att bli rumstempererade

3: Ta fram den kalla mördegen och kavla ut den på mjölat bakpapper, ca 25*45cm

4: Vispa äggvitorna med rena redskap, till ett fast vitt skum, tillsätt sockret lite i taget under fortsatt vispning tills massan är blank och styv.

5: Bred ut marängmassan jämnt över mördegsplattan, rulla samman hela rullen med hjälp av pappret. Rulla sist in hela rullen i papperet, och dra över den på t ex en bakplåt, och lägg fryskallt i ca 1 timme så att den stelnar till.

6; Sätt ugnen på 200 grader

7: Ta fram rullen och ta bort papperet. Skär den med en vass kniv som doppats i varmt vatten. Lägg skivorna på bakpappersklädd plåt och gräddai mitten av ugnen i 15+18min


Resultatet blev helt okej, enligt mamma och Niklas var det gott, och visst, det gick att äta, men det är inget jag kommer att baka för att jag är sugen på det precis. Men eftersom mamma gillar det så lovade jag att baka det till hennes födelsedag. Enkelt var det i alla fall   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards