Alla inlägg under januari 2010

Av Camilla - 11 januari 2010 18:09

Blev jättegott! inget över knappt att frysa.

Enkelt och snabbt att laga till, och det är ju ett stort plus.


Nästa gång jag ska göra det så ska jag dock använda mig av fullkornsmakaroner och ha mera olika grönsaker i grytan.


Av Camilla - 10 januari 2010 18:16

Lite feber (min ordinarie kroppstemp ligger mellan 35,5-36,2 så när jag har över 37 så har jag feber) snuvig, ingen hosta, lite illamående igår, alldeles groggy (trodde inte att jag skulle klara av att gå nerför trappen i natt när jag var illamående) och ont i bihålorna. Men känner mig bättre än i går i alla fall.

Fast det är trist att vara sjuk, jag blir supergnällig när jag är dålig. Som ett litet barn.

Har nästan sovit bort hela dagen, inte ens vaken när Ida & Erol åkte hem med barnen... inget minne av att Emme var inne och hämtade min tvättkorg heller. Frusen och varm om vartannat. Not nice!

Så färdiggnällt. It can only get better eller hur

Av Camilla - 10 januari 2010 18:09

När man är sjuk och inte gör många knop utanför sängen/sovrummet, då passar det bra att läsa. När jag gick igenom veckans Allers så hittade jag ett recept som lät gott, och så är det GI vilket är bra!

Emme är den enda här hemma som inte äter svampen, men den kan hon pilla bort.


Ska räcka till 4 personer och tar ca 25 minuter att tillaga. Ska serveras till en mindre mängd fullkronspasta för att få bästa GI-effekt.


400g fläskfilé

100g färska champinjoner

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

2 msk smör

1 paket bacontärningar ca 150g

250 g fullkornspasta

2 dl matlagningsgrädde

salt och svartpeppar

1 msk olivolja


Servering:

slätbladig persilja och parmesan i flagor


1: Putsa fläskfilén och skiva den tunt. Skiva svampen. Finhacka lök och vitlök.

2: Hetta upp smöret i en stor panna och fräs fläskfilé, bacon, lök, vitlök o champinjoner. Koka pastan under tiden. 

3: Häll grädden i pannan och låt puttra några minuter. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

4: Häll av pastavattnet och blanda pastan med oljan. Hacka persiljan.

5: Blanda pastan och köttgrytan i en varm serveringsskål. Strö över persilja och parmesan.


I morgon talar jag om ifall det blev gott   

Av Camilla - 10 januari 2010 16:21

 Snottade detta från Sussas sida på FB:
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. If you can raed tihs, psot it to yuor wlal. Olny 55% of plepoe can.

Av Camilla - 8 januari 2010 19:35

Var inne på systemet igår, men de hade inte likören hemma i sitt vanliga lager, så jag beställde en flaska. Den ska komma nästa vecka, och då jäklar gäller det att smaka flera av de olika sätten man kunde dricka den:

med kaffe och vispad grädde som en shot

med lime

ginger ale och lime

is

apelsin juice....


Spännande   

Av Camilla - 8 januari 2010 19:33

Att kattskrället Snotte, lär sig hur man stänger dörrarna efter sig? Skulle gå ner i källaren och fylla på pannan, kommer ut i farstun så står både farstu- och källardörren på vid gavel. Kattskrället sitter sedan nere bredvid tvättmaskinen och trivs som fisken i vattnet.

Han hoppar upp och hänger sig i handtaget på dörren, och öppnar den. Går inte med köksdörren för där har vi vänt på handtaget.

Av Camilla - 8 januari 2010 09:17

Okej, jag vet att det finns ställen uppåt landet som har det mycket kallare, men nu snackar vi om Blekinge i söder. Vaknade med -13,9 utomhus och 16,6 inomhus. Behöver jag säga att jag FRYSER?!  

Det har nog Benjamin också gjort för när jag vaknade och tittade ner i hans säng så låg han med kudden ovanpå sig. Saken är den att grabben avskyr täcken och strumpor när han ska sova så man får verkligen smyga fram och hylla över honom med jämna mellanrum, för han sparkar av sig allt man lägger på honom, även när han sover.


Dessutom så när jag vaknade har jag ont i halsen och snuvig, inne i en truck i ytterhamnen i Sölvesborg, sitter Linda med samma symptom. Förkylda...


Helst skulle jag vilja sitta i min säng hela dagen och mysa under täcken, med ljus tända och varmvattenblåsan vid fötterna, men jag har lovat Niklas att hjälpa till att försla bort SAABEN som är såld. Så jag ska stoppa på mig en himla massa kläder nu!

Av Camilla - 7 januari 2010 20:59

Vet inte vilket som är mysigast: morgonen eller kvällen med Benjamin. När han ska somna eller vakna? Han är så go den lille killen. Blåser ut mina ljus oavsett om han är nära eller långt ifrån (försöker i alla fall) ger mig flaskan när den är tom, vinkar natt natt till alla som är nere när det är dags att gå upp och sova. Noga med att Lillan och Godis ska följa med upp också.

Ballongen och Musse Pigg ska med upp också.

Ibland vaknar han på natten och gråter, och då brukar jag plocka upp honom från barnsängen till att liggabredvid mig, har sovit två hela nätter bredvid och det är inte helt lätt: han ska ligga nära nära, vilket betyder PÅ en, och så ligger han i mitten av sängen och jag har inget alls knappt i utkanten, livrädd att ramla i golvet. Men bättre jag än han.

På söndag åker han hem och jag kommer att sakna honom oerhört. Ja de andra oxå, men det är något särskilt med Benjamin...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards