Alla inlägg under april 2009

Av Camilla - 15 april 2009 06:28

Hon har arit ganska så dämpad en tid nu, sover mera, vill inte leka och busa riktigt som vanligt. Mamma sa för någon dag sedan:hemskt vad hon är lugn nu.

Med tanke på vilket jä-la rivjärn damen har varit, aldrig stilla, alltid på allt, så är detta en stor skillnad!

Men igår var lite av den vanliga Lillan tillbaka igen. Hon sprang frivarv över gräsmattan, tog ut svängarna och riktigt flög fram. För nu har pappa tagit fram hennes allra mest älskade leksak: åkergräsklipparen!

Hon springer runt den och skäller, helt överlycklig när man klipper gräset. Nästan så lycklig att man överväger att INTE låta henne vara ute ens när det är dags =)

Av Camilla - 14 april 2009 06:50

Som de flesta vet är jag en stamtavlenörd, och jag sitter just nu och kämpar med de holländska registreringarna för åren 1997-2006. Blev mer än lovligt förskräckt och ledsen när jag upptäcket registreringarna efter en tik:

första kullen 1996, sista kullen (och nummer nio i ordningen) 2006, 34 valpar på 9 kullar under 10 års registreringar.......

Stackars liten!

Fattar inte hur en uppfödare kan göra på det viset! Är det medvetet så FY FAN, är det omedvetet så är det lika illa. Bättre koll på hundarna får man ha! Hon måste ju ha varit minst 11 år på sista kullen.... Och detta från en kennel som jag alltid trott räknats som en seriös och bra kennel... Men dår äknades tydligen inte humanitet och sunt förnuft in under bra. Det var nog bara antal valpar och resultaten som räknades där.


Då är jag glad att jag bor i byråkratiska Sverige, för det hade inte SKK tillåtet av sina uppfödare, där hade blivit stora efterverkningar för en kennelägare i Sverige som gjort på det viset!

Av Camilla - 14 april 2009 06:48

Hittade två sommarkurser som verkade intressanta på Högskolan, så jag sökte till dom. Men det stod att jag sökt för sent (ändå räknas de som sökta, som tur väl är).

Trodde att det var 14 april som var sista ansökningsdag, men för sommarkurserna var det enligt nätet 15 mars... en hel månad försenad. Nu kan jag bara hoppas att jag kommer in på någon av dom.

Det ena är en Konflikts/mobbing kurs, motverka-förebygag etc. det andra är en kurs om hur man upptäcker läs- och skrivsvårigheter på ett tidigt skede, och kan hjälpa eleverna på bästa sätt. Båda kurserna känns oerhört viktiga, så jag hoppas att jag kommer in på någon av dom.

Kanske man kan ta den andra året efter, för båda hinner jag inte i sommar.

Av Camilla - 14 april 2009 06:40

Så var det dags att återgå till vardagen igen då....

Irriterande nog, fast kanske bra på sätt och vis, så vaknade jag en halvtimme innan klockan skulle ringa för väckning.... man ligger där och kämpar för att somna om, men inte går det inte, ute är visseligen dimmigt och trist, men ändå tillräckligt ljust för att ens sinnen ska vakna till liv. Och fågelkvitter som heter duga.

Men jag vill INTE upp kl halv sex!!


Något som också är ganska konstigt är att jag vaknar inte på natten om det ringer eller skickas sms längre, ser det istället när jag stiger upp på morgonen. Men när min alarmsignal sätter igång då är jag uppe som ett jehu!


Idag ska jag ha ett engelska pass och en mattelektion med "mina" elever. På matten ska de få gå ut, 2-och-2, och mäta rektanglar, trianglar och kvadrater som de hittar ute på skolgården. Sedan ska de få beräkna omkretsen på dom. Cirklar ska de också få hitta, fast de behöver inte räkna dom... Var hittar man en cirkel på skolgården då? Tja, det finns ju hula-hula ringarna, däcken på cyklarna eller en fotboll..


Igår hade jag en dag med yrsel. Riktigt otäckt. Har inte märkt av det så mycket idag. Hoppas att det stannar borta också. Kan vara blodbrist (järnbrist) så jag får ta full dos av järntabletter igen. Fasen också! Jag som ville slippa dom! Men det konstiga är att jag har inte varit yr en dag när jag inte ätit tabletterna, utan när jag började att ta dom varannan dag så kom yrslen. *hmm...*


I morgon ska jag ha cykeln med in till stan, vi ska cykla en stadsrunda med treorna, och sedan ska jag på hemvägen ta en tur ut till Jan för att köpa motorolja, och till Folkessons bil för att hämta Fjädersätet till min bil, så att Magnus har delarna med bilen i helgen för reparation. Kanske, kanske jag kan besiktiga den igen redan på måndag eller tisdag, för denna gången.

Av Camilla - 13 april 2009 08:54

Sitter här och surfar på nätet, ser och läser en massa spännande. gud vad man kan hitta mycket om man bara letar. Både bra och dåliga saker.


Jag är en människa med ha-begär. Jag vill också ha:

pengar

fin figur

livspartner

hälsa

utbildning

fast arbete med bra lön *skratt*


Men inget av det är sådant som kommer över en natt. Man måste kämpa... vad är något värt som man bara fått tillpå, utan att lägga ner något jobb på det. Värdesätter man det?


Jag mår bra! Visseligen är inte figuren här ännu, men vadå - 43kg mindre än för ett år sedan, jag är på god väg! Det är underbart att kunan titta på kläder i vanliga storlekar och inte få leta på tält-avdelningen längre...


Hälsa: jag har min fibro och värk, men inget att gnälla (för mycket) om, det finns alltid någon som har det värre, och mitt är inte livshotande på något sätt.


Utbildning och pengar, tja, jag är på väg dit, andra terminen på min lärarutbildning. Tappar jag inte sugen på halva sträckan så....


Livspartner... som syrran sa en gång: du kan ju inte förvänta dig att din drömman ska komma och knacka på dörren och fråga efter dig. man måste ut i svängen (vilken sväng man nu väljer) för att träffa någon.


Pengar... sparsam, arbete och tur.


Fast egentligen: mest av allt vill jag ha en eller två valpar. Jag är såååå avis på de som väntar valpar nu, precis har fått eller ska hämta sin snart. jag har varken pengar eller tid att lägga ner på ett nytt inköp i dagsläget. Jag väntar på mina egna flickor och vad jag kan få efter dom. Visst är det roligt att köpa in en ny att börja med men det är något visst med att fortsätta med sina egna linjer.

Och jag har fortfarande inte hittat den nya fyrbenta mannen i mitt liv....


Men jag letar, efter allt det som jag vill ha....


Och alla som kan åka på utställningar i år... jag har utställningstorka, Lillan ska paras och Pyret är inte riktigt i utställningskondis, fast veteranklass hade ju varit roligt.....



Av Camilla - 13 april 2009 07:24

Sedan det blev ett faktum att Eltoninte längre fick gå i avel, så har mina planer varit att köpa in en ny hane, en b&t.

Ok, ok.... när man ska köpa in en tilltänkt avelshane, så är det först och främst en som är över ett man funderar på, eftersom då kan de första undersökningarna göras, testiklarna är permanent på plats och man behöver inte ha det att oroa sig för.

När jag letar efter en tilltänkt avelshane, eller tilltänkt hane att köpa in, så vill jag främst ha en vars föräldrar båda är öber 4 år på senaste intyget hjärta UA, och det är inte så svårt egentligen att hitta.

Men jag har i princip letat sedan Elton flyttade i augusti och fortfarande inte hittat det jag vill ha. Hittade en uppfödare som hade starka b&t linjer, men hanen h*n använder är inte riktigt vad jag vill ha in på mina linjer.

En annan uppfödare har snygga hundar men det blir i min smak för nära besläktat med mina egna.

Pratade med ett par danska uppfödare, tänkte att kanske man kunde hitta något annolunda där, men deras ord var: vi åker till Sverige och parar/köper in när vi vill ha något bra.

Norge: har hittat mycket som är intressant, men vet inte så mycket om hälsan där.

England, har ju kontakter där. Min brevkompis är väldigt noga med hälsan, MRI scannar avelsdjuren, kollar hjärtan upp i hög ålder mm, men efter en tråkig export till Canada med mycket bråk i cavalier-världen där, så har hon sagt ALDRIG mer exporter. Däremot kan hon tänka sig att hjälpa mig att hitta ågot bra. Men å andra sidan... de som är mest noga med MRI-scannade hundar i UK, verkar vara sådana som gärna inavlar/linjeavlar på friscannade hundar... och att scanna säger ju bara att din hund har det eller är frisk, anlaget kan fortfarande finnas och föras vidare till avkommor.


Så, jag letar fortfarande..........


Av Camilla - 13 april 2009 07:20

Idag var det n¨got så ovanligt som att det var Pyret som väckte oss övriga. Redan vid sex talade hon om att nu är det dags att stiga upp era slöpottor =)

Brukar annars vara Godis som innehar rekordet i väckning av resten av familjen.


Lillans löp är nära förestående, tvättar sig men har inte börjat blöda ännu. Och hon kissar mer på halva rundan än vad de båda andra gör tillsammans på hela rundan. Löptikar är ganska irriterande på det sättet.

Hon sover också mycket.


Merlin är förvarnad om att det är på G. Spännande, spännande!

Av Camilla - 12 april 2009 19:52

Idag fick min systerson Peter och hans flickvän Sabina, en dotter.

Känner mig gammal, jag är gamlamoster, eller blir det gamlafaster till detta nya lilla knyte.

Fast syrran är äldre, hon är farmor *fnitter* och mamma är gamlamormor.


Här går det undan =)


Nästa tillskott är beräknat till Augusti, då Ida och Erol väntar sitt andra barn.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards