Alla inlägg den 16 april 2009

Av Camilla - 16 april 2009 06:50

Läser mycket böcker. När de läst ut en bok så får de klippa ett snöre, där 1 mm snöre motsvarar en sida i en bok.  När snöret är så långt att det når ner till kiosken som ligger i närheten av deras skola, så ska de få gå dit och köpa varsin glass.

Nu är det så, att de har precis hunnit ut ur klassrummet, och dagarna flyger iväg, så barnen tyckte att jag kunde hjälpa till....

Jag läser också mycket. Under dessa fyra veckor jag har varit hos dom i skolan, så har jag läst ett antal böcker och nu har jag kollat antalet sidor, har fröken inget emot det så ska de få snören som är lika långa.

Jag har läst sammanlagt 10 böcker under dessa veckorna, och det blir 4569 sidor= 4569 mm, en bra bit på vägen!

Av Camilla - 16 april 2009 06:36

Hur gör ni när ni väljer vilken valp ni ska köpa eller spara i en kull?


Jag är sådan att jag hellre placerar ut alla valparna än att spara en som jag inte gillar på alla sätt.

Men tvärtom vad många tänker på (har nog haft tur i de flesta sammanhang) så är det inte det exteriöra i första hand, utan jag går på en magkänsla...


Jag kan inte säga att jag sparade den bästa valpen i de senaste kullarna, för jag gick inte efter det. Jag gick efter mina känslor. Pyret mådde otroligt dåligt efter sin första avmaskning 3 veckor gammal. Jag hade tänkt spara ruby tiken, men eftersom lilla Pysemys bara låg och savade och slöade efter första avmaskningen, och jag trodde ärligt att hon skulle gå bort, så blev det hon. Inte kunde jag sälja en valp som jag hade så mycket hjärta för. Dessutom så hade hon vit svanstipp och det var så otroligt mysigt att dra längs hennes svans, förbi allt det svarta och röda och komma ner till den lilla svanstippen. ja, Pyret tyckte inte att det var så mysigt förstås.


Lillan då.... hmm... hon som äger pappan sa till mig: vänta nu tills dom är 5-6 veckor innan du bestämmer dig. Jaadå svarade jag, och dagen efter ringde jag till hon som skulle ha kullsystern och sa: jag ska ha rubyn, du får ta b&t:en... då var de inte ens två veckor gamla.

Lillan hade vita baktår och samma vita svanstipp som Pyret. Visst har jag blivit gråhårig och tappat bort en hel del hjärnceller på grund av det trollet, men jag skulle inte vilja byta bort henne för allt i världen.

Fast när hon hade klättrat upp på köksbänken och ätit plättsmeten var hon billig, så billig att jag erbjöd Helena att få henne och pengar tillpå. Jag kommer sa Helena, och jag fick iskalla fötter: neeeej, inte min lilla Pillertrillare *ler*


Jag har (tänkt) sparat valpar innan, av "fel" anledning. Den ser bäst ut, det blev bara en tik osv. Men jag har placerat om dom efter hand. Har jag inte trivts med dom, så varför ska jag behålla dom hemma och inte kunna ge dom den kärlek alla förtjänar? Då är det bättre att placera om dom till någon som kan ösa över dom, all den TLC som ska finnas. Och har jag inte varit nöjd med stammen och hälsostatusen (efter hand som man har lärt sig mer) ja då har jag inte heller använt dom i avel.

Sedan prioritera man olika, och ser på det där med hälsan olika. Det jag tycker kanske är helt okej, kanske någon annnan förfasar sig över, och vice versa.... den som jag kanske anser är en super oseriös uppfödare, kanske anser att jag är det samma. Det är smällar man får ta...


Så hur sparar jag en valp, eller tänker när jag ska välja en valp ut en kull att köpa in?

MED HJÄRTAT!

Av Camilla - 16 april 2009 06:29

Nu vaknar man innan klockan är fem och är klarvaken, bara lite kortare dvala-stunder mellan klockslagen...


Hundarna var lyckliga i morse: de fick en ärlig chans att skälla ut de otäcka sopgubbarna som kom och tömde våra soptunnor... eller otäcka och otäcka. Visst skälldes det, men med idel viftande svansar.


Kattskrället har sovit hos mig. Från att ha varit ett rivjärn i 8-9 år så är hon sedan några år tillbaka en riktig kelekotte, med två nackdelar: hon visar sin kärlek när man klappar henne genom att mjolktrampa, och har tyvärr inte förmågan att dra in alla sina klor längre, vilket gör att man gärna tar så mycket kläder som möjligt på sig innan hon kommer, och så dreglar hon. Borrar in sitt lilal åriga ansikte mot ens hals, arm eller bröstkorg och dreglar en alldeles blöt.

Men hon är 13 år i vår, så skit det samma. Nu är man bara glad att hon lever och trivs. Hon är ju en katt som alltid gjort som hon velat, och aldrig stannat inomhus. Hon har gått ut och in när det behagat henne. Till och med när jag bodde i marklägenheten i Mörrum...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards