Alla inlägg under augusti 2008

Av Camilla - 5 augusti 2008 10:00

Hela natten har vinden vint/vinit, vad sjutton heter det?

I alla fall, det blåser rejält. Jag trodde kaninburarna skulle ligga lite idag när jag steg upp, men var förvånad när jag såg att alla stod som de skulle. Vinden har kommit från "rätt" håll.

Fick stänga mitt fönster inatt, gick inte att ha det öppet... det blåste så att dörren slog.


Jag har haft nattgäst. Malin sov över här, och eftersom Emme inte är hemma och hon inte ville sova ensam i rummet utanför mitt, så låg hon på en madrass nedanför min säng. Funkade jättebra, trots att Malin älskar att prata och jag föredrar lite tystnad. Hon hade sin DVD med sig och låg och tittade på Harry Potter och den Flammande bägaren, medan jag tittade på veckans avsnitt av CSI NY.

I morse när hundarna kom upp efter sin morgonrunda och frukost så draperade de sig runt Malin på madrassen. Elton och Pyret mellan Malins ben, Godis på hennes rumpa (hon måste alltid ligga högt) och Lillan bredvid henne. Tog foto, men har inte tömt kameran i datorn ännu.

Av Camilla - 4 augusti 2008 13:45

Ja, precis hemma från veterinären som hittade biljud på Elton i början av juni, och ja, det är kvar...

Nu kvarstår frågan: ska jag bry mig om att åka ner till Torkel och låta honom lyssna eller ska jag bara strunta i det, låta kastrera Elton och sedan sorgligt nog, omplacera honom?


Tankarna snurrar i huvudet... Jag kan inte samla på alla hundarna, en realitet som man som uppfödare får ha i bakhuvudet. Som det är nu är det redan 3 som inte går att avla på och en som jag kan ta valpar på. Molly räknas inte för hon är för ung.


Att göra av med Godis som fyller 9 och Pyret som är 7½ känns också fel så de får stanna. Känns väl inte så mycket bättre över att placera om Elton, men han är i alla fall bara 5 så han kan ju vara lättare.


Jag är inte den sortens uppfödare som bara placerar när avelskarriären är över, men en hane är inte lätt att spara hemma när det gäller beondet, skolan  och tikarna. Helst eftersom han blir lite stissig när det är löptikar. Då äter han inte...


Jeanne: tack för din kommentar. Tyvärr är Elton inte rabiesvaccinerad så jag kan inte ta honom över till Köpenhamn heller, då får jag ju inte tillbaka honom ;)



Av Camilla - 4 augusti 2008 09:19

Inte ännu på ett par timmar i alla fall. Det började regna vid 4a tiden och sedan dess har det hållit på. Lite mörkt men så härligt. Gräsmattorna har skrikit efter vatten.... och nu kanske ån reparerar sig lite och blir just en å igen.

Ån ja, den har vi diskuterat. I minst 2 år nu har det varit risk för att vallen skulle gå sönder och dränka grödorna, och nu är det bara en svag rännil.


Tycker synd om min kusin Claudia och hennes man Simon, de är på besök från England där de annars bor, och idag ska de besöka Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Snajsigt om det regnar på detta viset där också.

Av Camilla - 3 augusti 2008 19:00

Vi har varit på Kaninutställning på Skördefesten i svenstorp. Förra gången vi var här fick jag min allra första 95p på en hona med kull (Buttran och hennes viltgrå ungar, med bland andra Sune (94,5p) och så är det den kullen SDK CH Signe kommer ifrån (95p). Sommaren 2005 )

Det började soligt, men kom en regnskur där vi fick söka skydd i bilen, vid 10-tiden. Sedan var det "bara" muligt och blåsigt, samtidigt som solen kikade fram och gav ansiktet lite av en intressant färg=)


Tillbaka till rubriken: Lindas rhinska scheck "Rulle" fick dagens ENDA  95,5p (han är fem månader) och gjorde så att Linda blev BIS. Detta var första gången för Linda på båda delarna. GRATTIS GRATTIS!

Anmärkning: för någon vecka sedan sa Linda att Rulle kommer att bli hennes nästa stjärna =)


Själv fick jag 94p på min svarta lilla tjej efter Norby (blå) och SDK CH Kiwi (svart). Hennes kullbror, som jag också sparar (även han svart) fick 94,5p och då blev jag trea i klass B, som  Linda vann. Sedan fick pappa 94p på en hermelin i färgen tan svart, så han blev 5a i samma klass.

I familjen Sjögren var Malin bäst. Två kaniner idag fick 95p, och den ena var Malins vit rödögda hane, och hon blev 2a i klass A.


Av Camilla - 2 augusti 2008 08:30

Det är molnigt, och det regnar. Fast mot eftermiddagen skulle det vara sol och fint igen. Runt 20 grader ikväll sa meterologen på radion igår.

Regnet behövs, fast inte den ynka mängd vi skulle få, vi skulle behöva få litervis under en längre tid för att rädda det som räddas kan.

Ån jag brukar passera i Norje är reducerad till en smal strimma på botten, knappt någon cm djup. Gräsmattorna är gula, hårda och torra. Det har varnats för att även de med egna brunnar bör ransonera sitt vatten när det gäller att bevattna växtligheten då risken för att få in saltvatten i brunnarna är alldeles för stor.


Så YES!! Det regnar!!


Fast hur ska jag kunna cykla min runda idag då?

Av Camilla - 1 augusti 2008 16:43

Har inte sett tjusningen med talböcker innan, men nu har jag fastnat.

Har fått tag på några talböcker av Nora Roberts, två på svensak och två på engelska (amerikanska). Men vilken skillnad det är på dom!

Den första jag lyssnade på var Vid avgrundens rand, en bra bok och en bra uppläsare.

Andra var Skuggor ur det förflutna, men den inläsren var kass. Varför måste kvinnor låta andlösa och mesiga? Vi är inte sådana, och de kvinnor som boken handlade om var det definitivt inte!


Första boken på engelska är O´Hurley-sagan, en bra bok som jag en gång läst själv. Men den kvinnliga inläsaren har knappt några nyanser, utan hon rabblar boken från början till slut. Hade det inte varit för den underbara dialog som N.R har i sina böcker så hade jag nog inte fortsatt att lyssna.


Nu lyssnar jag på Blood Brothers, en manlig inläsare. Bättre än de kvinnliga, men om man jämnför med de talböcker mamma brukar lyssna på så är den ganska flat.



Av Camilla - 1 augusti 2008 16:39

Eller är det den som får dem att hålla på?


Under sommaren har ett och samma hyreshus i Sölvesborg brunnit minst 3, men tror det är 4 gånger. Alla har varit anlagda. Min systerson bor i det huset med sin pappa, och hans småbröder är där varannan helg. Vet andra som har släkt i huset.


Toaletterna i Ynde har brunnit ner, kan vara anlagt eller på grund av en oaktsam rökare, kommer inte riktigt ihåg vilket.


Nu i veckan brann ett hus ner i Ynde, anlagt, och på en gård någonstans  här omkring ska det ha brunnit i Halmbalar, det kan ju vara en ren slump och behöver inte vara anlagt. Men håll med om att det är konstigt.


Visst ser jag tjusning i en eld, i lågornas magiska och förtrollande sken, men jag ser då inget i att anlägga bränder dä'r folk kan skadas, där man eldar upp en annans ägodelar. Det är bara en sjuk hjärna som agerar. Inte klokt!

Av Camilla - 1 augusti 2008 09:19

i dagens cykeltur. Jag cyklade samma runda MEN istället för att ta genvägen över "Vångavägen" så körde jag den asfalterade vägen ut till Pukavik och gick igenom skogen för att komma ut mittemot Pykaviks Mathus/Alholmens kiosk.

Det gjorde min dagliga tur ca 1,2km längre, men jag är inte så trött i benen. Däremot svettig och varm så att mina glasögon immar igen =)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards